Eindejaars lijst 2014 chmkoome’s blog

6 januari 2015

Mijn activiteiten als blogger zijn het afgelopen jaar wat terug gelopen door de tentoonstellingen waaraan ik deelnam, waarbij ook nogal wat reistijd in de weg zat van het alert reageren op interessante tentoonstellingen. Enige vertraging in het posten kwam ook nogal eens voor, maar dat alles is een luxeprobleem: met tentoonstellingen in Buro RotterdamBaracca (Dordrecht) Athene (GR) met EX-MÊKH, Lana(IT) met diverse Haagse initiatieven, de verjaardag van mijn blog bij Ruimtevaart in Den Haag en daarnaast deelname aan groepstentoonstellingen als “Daar komen de Putters” ( kasteel Keukenhof Lisse), Unnoticed Art Festival (Dordrecht en Haarlem) Accomplices (Deventer en Enschede), Tekenkabinet (Purmerend en Amsterdam), Galerie Lutz 45 jaar (Delft) en Kunstuitleen Bollenstreek en de wekelijkse sessies op het Malieveld die ik erg vruchtbaar vind voor mijn werk heb ik het jaar met tevredenheid afgesloten.

Ondertussen beginnen in Den Haag in de kunstwereld dingen te veranderen. Billytown is inderdaad verhuisd en zijn nog niet erg actief, Ruimtevaart werd na investeringen en een enthousiaste wedergeboorte de kop omgedraaid, wat hen er niet van weerhield o.a. mijn blog verjaardag , Barney de Krijger en een mooie show van Eric Martijn te brengen. Walden Affairs worden uit hun pand gezet en hebben een “afscheidstentoonstelling” gehouden, een relatief nieuw initiatief als EXO – kan niet doorgaan: Je vraagt je af waar dat op wijst.

Ondertussen gebeurt er nog steeds veel in Den Haag zoals ieder op mijn blog kan zien en als de berichten ons niet bedriegen staat er ook weer veel te gebeuren, de Haagse instellingen scoren in ieder geval goed bij de subsidiegevers. De succesvolle Hoogtij-avonden maken het gelukkig mogelijk veel in een keer te zien. Bij deze een verslag van de zaken die ik erg gewaardeerd heb door het jaar heen:

Heden heeft als ik terug kijk een verrassend levendig programma gedraaid. Naast het lovenswaardige initiatief de HEDEN-oeuvreprijs die dit jaar terecht naar Nies Vooijs ging (afgelopen jaar hebben we haar werk in Den Haag en Delft kunnen zien en binnenkort dus ook in HEDEN)toonde HEDEN ook werk van Gracia Khouw, ZELOOT, (heel oneigenlijk) Ton Schuttelaar, Anne Forest en Stijn Peeters

West heeft naast de altijd interessante reguliere programmering ook indrukwekkend uitgepakt met de drieklapper  This is not Africa en het Volkspaleis en beweegt zich zo op internationaal niveau. 1646 laat wat meer upcoming kunstenaars zien zoals Shana Moulton, maar ze verrasten afgelopen jaar ook met een gave tentoonstelling van Dick Verdult. Ook LH GWR toont veel energie: hun tentoonstelling van Marleen Sleeuwits was erg goed. Bij Quartair sprong de show met kunstenaars uit Lana (IT) er uit, vooral de avond met de performance van Sara Schwienbacher was erg goed. Dat de Italiaanse kunstenaars ook nog bijdragen leverden aan een Malieveld-EXTRA maakte het feest echt compleet. Acte de presence heeft onregelmatig  interessante presentaties met als klap op de vuurpijl ETMAAL van Suzanne Somers en Miranda Meier dat me danig intrigeerde.
In EXO ben ik te weinig geweest, de tentoonstelling van Hans Ensink op Kemna vond ik mooi en de jonge kunstenaars die er in mei exposeerden smaakten ook naar meer, jammer dat ze stoppen!
De instituties blijven het goed doen: Nest is erg actief en maakt interessante tentoonstellingen, vooral Concept Store vond ik de moeite waard door de spanning tussen concept, design en kunst. STROOM is erg actief met hun projecten en regelmatig wordt een goede tentoonstelling gemaakt als die van Bram de Jonghe of een erg leuk project uitgevoerd als de Weber-Woche. In de musea ben ik niet veel geweest door voornoemde oorzaken en heel interessante exposities in het kunstenveld elders. De tentoonstelling “Ik ben G.S.3, de Killer van Den Haag” van Marcel van Eeden was in ieder geval een hoogtepunt in het GEM.
Door het jaar heen waren er ook een aantal  solo’s die ik gaaf vond: Machiel van Soest stelde zijn enorme atelier open voor publiek voor een overzicht en Ben Faydherbe liet zijn fantastsche affiches zien in de Affichegalerij in de tramtunnel. Ook Topp & Dubio deden naast hun reguliere projecten een tentoonstelling in de bunker in het Westbroekpark:This must be 2019  ook een verrassend leuk pop-up project tijdens Hoogtij: How to Steal a Diamond part II als vervolg op hun actie How to steal a diamond (in four uneasy lessons) op het Malieveld.

In het land zag ik ook wel een en ander, alhoewel ik niet echt veel op pad ben geweest. Marlene Dumas in het Stedelijk Museum was wel een hoogtepunt. Het Unnoticed Art Festival  zoals dat zich in Haarlem afspeelde sprek me erg aan. De tentoonstelling Half Empty die gecureerd werd door Jeroen Bosch was heel erg goed, geholpen door de locatie in Charlois die optimaal gebruikt werd. EenHaagse kunstenaar als Aline Thomassen sloeg een goed figuur in het Bonnefantenmuseum, net als Femmy Otten bij Fons Welters. De papieren tentoonstellingen van Jaring Dürst Britt en Alexander Mayhew in You are Cordially Invited gaan binnenkort hun real world-vorm vinden in hun nieuwe galerie Dürst Britt & Mayhew. Oude galeries verdwijnen langzaam uit zicht, galerie Lutz in Delft bestond  in november 45 jaar en gaat het wat rustiger aan doen.

In het buitenland zag ik mooie tentoonstellingen, in London: Alibis van Sigmar Polke in de Tate Modern, Arte povera e multipli bij Sprüth Magers in Berlijn en La Disparition des Lucioles in Avignon vond ik om verschillende redenen erg goed. Wat ik graag gezien zou hebben zijn de Spaanse kunstenaars El Greco(in het Prado) en Zurbaran (Bozar Brussel), Riverbed van Oliaffur Eliasson in het Louisiana bij Kopenhagen, De Zee, de laatste tentoonstelling waaraan Jan Hoet heeft meegewerkt in Oostende, Frans Zwartjes in het Fotomuseum in Den Haag, There is no I in W 139 in Amsterdam en ik heb nog niets gezien in de Appel aldaar sinds ze verhuisd zijn. De tentoonstelling Brancusi Rosso, Man Ray, Framing Sculpture in Booijmans van Beuningen wilde ik graag zien, maar het was te druk in die tijd.

Het komende jaar wordt weer druk met een tentoonstelling en een presentatie in Athene, een tentoonstelling in Berlijn, hopelijk een Re: Rotterdam en wie weet wat nog meer. Ik wens u allen een gezond en voorspoedig 2015!

Meer lijstjes: Niels Post Art BBQ Blikvangen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.