Alibis

23 november 2014

In de Tate Modern is momenteel de solotentoonstelling van Sigmar Polke te zien, een overzicht van zijn werk tot 2010. In 1984 zag ik in Booijmans van Beuningen een tentoonstelling van het werk van de kunstenaar, maar afgezien van veel verwondering en verbazing begreep ik er niet veel van. Toch was ik geïntrigeerd, want ik kocht wel de catalogus: de samenstellers zagen het toen net zo vaag als ik wanneer ik die nu terug zie. De tentoonstelling in London laat echter een mooie ontwikkeling zien waarbinnen de vele verschillende vormen en experimenten die Polke heeft uitgevoerd op hun plaats vallen. Het vroege werk, dat hier en daar heel conceptueel en humoristisch de schilderkunst en de mythes daarin op de hak neemt heeft mijn voorkeur. De experimenten in de zeventiger jaren zijn soms zeer chaotisch en vermoeiend om te zien, precies als het gepolitiseerde leven in Duitsland in die tijd, maar de werken die daarna ontstaan, overduidelijk beïnvloedt door de experimenten in die zeventiger jaren en de verworvenheden uit de jaren zestig worden wel heel groot, kleurig en interessant. Al bij al een heel mooie tentoonstelling, ook als spiegel van mijn eigen smaakontwikkeling. Zeker de moeite waard om te bezoeken als je  voor 8 februari zou kunnen! Aangezien de bewaking fanatiek en fotograferen ten strengste verboden was sprokkelde ik wat plaatjes vn het internet.

0767

Sigmar Polke: Höhere Wesen befahlen: rechte obere Ecke schwarz malen!

astronaut

Sigmar Polke: Polke als Astronaut – 1968

quettapakistan_0

Sigmar Polke: Ohne Titel (Quetta Pakistan)

raster-drawing

Sigmar Polke: Raster Drawing (Portrait of Lee Harvey Oswald) 1963

Sigmar Polke ~ City Painting II, 1968

Sigmar Polke: City painting II – 1968

sigmar-polke-girlfriends

Sigmar Polke: Freundinnen – 1965/66

Sigmar-Polke-Untitled-Heron-1966-via-Michael-Werner

Sigmar-Polk: Ohne Titel (Heron) -1966

Tate Modern

 

Een gedachte over “Alibis

  1. Pingback: Eindejaars lijst 2014 chmkoome’s blog | chmkoome's blog

Geef een reactie

