The Image as Burden

17 november 2014

De tentoonstelling van Marlene Dumas in het Stedelijk Museum is overdonderend en tegelijkertijd een warm bad van herinneringen. Vanf haar tijd op Ateliers 63 ken en volg ik haar werk zo veel het kan. Het is mooi om dit nu zo bij elkaar te zien hangen, alhoewel het niet echt volledig is. Het oude werk, de knip en plakwerken zal ik maar zeggen, vond ik direct prachtig en de directe manier van gedachten en gevoelens verbeelden sprak me erg aan, en nog steeds heb ik daar een zwak voor. Het leven en het werk is hier een vloeiende beweging en hoe vloeiend de schildertechniek van Dumas ook is heb ik toch het gevoel dat ze met schilderen wat meer afstand neemt tot haar onderwerpen. Die onderwerpen verbreden zich dan naar meer algemene thema’s zoals het vrouwbeeld, religie, kunstgeschiedenis of politiek. Daartussen zitten schilderijen van een granieten kracht, onontkoombaar! Het is een prachtige en voor het Stedelijk belangrijke tentoonstelling, bij deze wat van mijn favorieten:

IMG_6454

Het was nogal druk en niet alles viel goed te fotograferen, maar dit vroege werk is al een heel directe weergave van thema’s die ze Zuid Afrika in de krant zag en die belangijk zouden worden voor Dumas: liefde en dood.

IMG_6456

Links de dood op krantenfoto’s

IMG_6457

In het midden doordruktekeningen

IMG_6458

En opzij een recent schilderij van een dode vrouw

IMG_6460

Een makkelijke hand van tekenen helpt wel

IMG_6461

Dit nogal anachronistische portret van Marianne Faithfull hangt er bij en de artieste trad speciaal voor de kunstenaar op tijdens de opening.

IMG_6462

De vrouw van Lumumba tijdens haar wandeling door de straten van Kinshasa nadat haar man was overleden.

IMG_6463

Pasolini en zijn moeder

IMG_6464

The White Disease, een van de fantastische portretten uit de tachtiger jaren

IMG_6467

For whom the bell tolls, een recent doek. Het kan Ingrid Bergman zijn in de verfilming van het gelijknamige boek van Hemingway, maar het kan ook een verwijzing zijn naar de tekst van John Donne: No man is an island entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main; if a clod be washed away by the sea, Europe is the less, as well as if a promontory were, as well as any manner of thy friends or of thine own were; any man’s death diminishes me, because I am involved in mankind. And therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee

IMG_6469

Drie dode dames op klassieke manier geschilderd: de weergave van de St. Lucia, naar een middeleeuws schilderij en met de naam Lucy naar deze tijd gehaald

IMG_6470

“Stern” met een dode Ulrike Meinhof zoals gepubliceerd door het weekblad Stern

IMG_6471

Mindblocks, geblokkeerde geesten in het midden-Oosten, een betonnen attitude die volkomen verweerd is omdat ze al zo lang bestaat.

IMG_6473

The painter, een portret van Dumas’ dochter

IMG_6474

Nog meer vroeg werk

IMG_6475

met enge vrouwen

IMG_6477

En tot slot nog een oud werk: Tederheid en die derde persoon

IMG_6478

met beelden van tederheid

IMG_6479

en tekeing en de titel eronder geplakt

IMG_6481

Dit laatste werk vind ik ook prachtig: Links de aanhef van een verzonden brief en rechts de aanhef van een ontvangen brief en de lijnen er tussen, dat zou met de huidige communicatiemiddelen niet meer kunnen!

Stedelijk Museum

Advertenties

Een gedachte over “The Image as Burden

  1. Pingback: Eindejaars lijst 2014 chmkoome’s blog | chmkoome's blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s