Equinox

24 september 2023

Vandaag vond een tweede Equinox plaats, in Het historische Hof van Dordrecht. Equinox is een performancehappening, georganiseerd door 222lodge. Frans van Lent en Nico Parlevliet organiseren kunst-events onder deze naam, in dit geval naar aanleiding van het feit dat de nacht ervoor de zon loodrecht boven de evenaar stond op weg naar de Steenbokskeerkring. Op 26 maart werd de eerste Equinox op dezelfde locatie gehouden, in de stromende regen, maar ditmaal scheen de zon heerlijk in Het Hof en er was zelfs een aardig publiek dat de diverse acties waardeerde. Een delegatie performers was uit Duitsland gekomen, waar de avond ervoor ook een vergelijkbare manifestatie was gehouden. Zo bleek dat in Duitsland toch een heel eigen performancepraktijk is ontstaan, mede door theater, mime en dans beïnvloed. In Nederland is een meer conceptuele praktijk (waar ik mezelf toe reken) en absurdisme wordt hier ook meer gezien (zie bijvoorbeeld Topp & Dubio). Minimalistische acties zoals die van Frans van Lent zijn bij mijn weten vrij uniek, maar theatraal is het allemaal. Er waren op zijn minst twintig kunstenaars die tegelijk bezig waren in de besloten ruimte van Het Hof en dan nog bezoekers die zich spontaan aansloten. Het zorgde voor momenten van grote schoonheid, waar in een trage continue beweging kleurige doeken zonlicht opvingen en muziek en andere geluiden de impact van mijn eigen werk versterkte. Doordat ik zelf ook als performer actief was heb ik niet echt een verslag kunnen maken en niet alles goed tot me door kunnen laten dringen, maar ik vond het een bijzonder mooi en inspirerend gebeuren! Excuus ook voor het feit dat ik niet alle namen weet, maar ik zal ze allemaal in de tags noemen!

Een verslag van deze gebeurtenis vindt u hier!

De aftrap om 13.00 u
Een Dordse kunstenaar verwisselde zand met Pfas met schoon zand
Twee van de Duitse performers
Anne Kolbe uit Rotterdam
Marita Bullman uit Keulen
Dit waren twee Italianen die uit Keulen waren mee gekomen
Topp & Dubio vervingen het plaveisel
Frans van Lent schonk water uit een volle emmer
Deze performer werkte met water uit de emmer van Frans van Lent
Totaal met Anne Kolbe en een Engelse performer
Ik meen dat dit Peter Baren is
Totaaloverzicht
Een donker driemanschap
Topp & Dubio aan de arbeid
Totaaloverzicht
Ieke Trinks met nog een performer
Internationale samenwerking
En aan het einde werd alles weer in de oorspronkelijke staat afgeleverd
Ook deze pendant van het andere gat is weer opnieuw gelegd

Zelf heb ik soundbytes die ik heb opgetekend gedurende mijn “Walks to the Malieveld” ten gehore gebracht. Ik heb ook diverse van deze geluiden op briefjes geschreven en op Het Hof verborgen en ik heb geluisterd naar geluiden uit het verleden boven de Put en terzijde van het plein. Daarnaast maakte ik deze tekeningen van Frans van Lent en van Marita Bulmann.

Woman manipulating textiles
A man pouring water

222lodge

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.