6 januari 2017
Vandaag vond de opening plaats van de eerste tentoonstelling in het kader van het Apprentice Master Project van Kunstpodium T in Tilburg. Eerst werd in de middag een zogeheten Master-Talk gehouden met de meester van de eerste tentoonstelling: Rob Birza. Voor een constant veranderende achtergrond werd Birza door Marleen Hartjes, de directeur van Kunstpodium T, ondervraagd over zijn kunstenaarspraktijk. Dat die praktijk veelvormig is word uit die achtergrond met dia’s van het werk van Birza heel duidelijk. Hij was bij mij bekend als schilder, het was een ontdekking dat Birza ook met 3D werk en installaties aan het werk is geweest. Het had hem erg mee gezeten, omdat hij van St. Joost naar Ateliers 63 ging en daar snel door Wim Beeren werd gevraagd voor een tentoonstelling in het Stedelijk. Daarna gaat het dan vanzelf.
Na een door vrijwilligers gemaakte maaltijd voor medewerkers vond bij Kunstpodium T de opening van het seizoen en van de eerste tentoonstelling met de naam “A Steady Supply of Smoke and Mirrors”. Het werk van Sandra Heemskerk was daarin bijzonder levendig en het gaf een mooi beeld van het procesmatig denken van deze studente. Sommige details waren heel treffend en de video’s hadden een volledige zelfstandigheid verdiend. Felix Carpio maakte een video in Brussel waarin hij met trage camerabewegingen als in een choreografie de vormen volgend de ruimte beschrijft die door details in classicistische architectuur worden begrensd. Een fascinerende video die met een lichtwerk wordt aangevuld. Remko van der Auwera laat donkere landschappen zien waarin in licht-strepen organische vormen opdoemen, als botten in een duistere woestijn. De werken van Rob Birza suggereren nog het meest het thema dat werd genoemd: kunst als protagonisten in een theater, naar analogie van Shakespeare’s monoloog uit As You Like It: “All the world’s a stage and all the men and women merely players”.

Mastertalk in de Pont met Rob Birza en Marleen Hartjes

en dan wordt er gezellig genast!

Kunstpodium T heeft geen grote ruimtes voor een goed bezochte opening en dus werd de opening gedaan in de grote tuin bij een vuurschaal bij bijna 0 graden celcius.

Marleen Hartjes introduceert, Rebecca Nelemans hield een gloedvol politiek verhaal (zij was verantwoordelijk voor de petitie over Brabants kunstklimaat)

en vervolgens vertelde uw correspondent in de functie van jaarmeester over de samenstellingen in de tentoonstellingen en opende vervolgens de tentoonstelling.

Rob Birza maakte een paar sculpturen met kopjes die ook in zijn schilderijen voorkomen

Die kopjes zijn figuren uit een theaterstuk, kunst als theater was een thema

Remko van der Auwera heeft vervreemdende foto’s van landschappen

met daarin en , zoals hier daarvoor georganiseerde organische vormen te vinden zijn.

Excuus voor de foto’s, maar het werk oogde intirigerend

Sandra Heemskerk kreeg veel aandacht, en terecht: er was veel te zien in deze proeve van haar persoonlijke archeologie

Haar omgang met klassieke beelden is vorm van toe-eigening

Een fraai hoekje in haar ruimte, de video zou apart getoond kunnen worden

De video van Felix Carpio die ik bijzonder mooi vond

het geeft een misschien wat relativerende context

Hij mocht ook niet klagen over aandacht, die lichtinstallatie werkte wel prettig vervreemdend