6 januari 2017
Vandaag vond de opening plaats van de eerste tentoonstelling in het kader van het Apprentice Master Project van Kunstpodium T in Tilburg. Eerst werd in de middag een zogeheten Master-Talk gehouden met de meester van de eerste tentoonstelling: Rob Birza. Voor een constant veranderende achtergrond werd Birza door Marleen Hartjes, de directeur van Kunstpodium T, ondervraagd over zijn kunstenaarspraktijk. Dat die praktijk veelvormig is word uit die achtergrond met dia’s van het werk van Birza heel duidelijk. Hij was bij mij bekend als schilder, het was een ontdekking dat Birza ook met 3D werk en installaties aan het werk is geweest. Het had hem erg mee gezeten, omdat hij van St. Joost naar Ateliers 63 ging en daar snel door Wim Beeren werd gevraagd voor een tentoonstelling in het Stedelijk. Daarna gaat het dan vanzelf.
Na een door vrijwilligers gemaakte maaltijd voor medewerkers vond bij Kunstpodium T de opening van het seizoen en van de eerste tentoonstelling met de naam “A Steady Supply of Smoke and Mirrors”. Het werk van Sandra Heemskerk was daarin bijzonder levendig en het gaf een mooi beeld van het procesmatig denken van deze studente. Sommige details waren heel treffend en de video’s hadden een volledige zelfstandigheid verdiend. Felix Carpio maakte een video in Brussel waarin hij met trage camerabewegingen als in een choreografie de vormen volgend de ruimte beschrijft die door details in classicistische architectuur worden begrensd. Een fascinerende video die met een lichtwerk wordt aangevuld. Remko van der Auwera laat donkere landschappen zien waarin in licht-strepen organische vormen opdoemen, als botten in een duistere woestijn. De werken van Rob Birza suggereren nog het meest het thema dat werd genoemd: kunst als protagonisten in een theater, naar analogie van Shakespeare’s monoloog uit As You Like It: “All the world’s a stage and all the men and women merely players”.