Stijn Peeters

2 juni 2018

Bij Club Solo exposeert sinds vorige week de hedendaagse historieschilder Stijn Peeters. In de benedenruimte toont hij werken uit verschillende perioden in zijn carrière. Daarbij illustreert hij ook zijn positie als schilder in deze maatschappij door diverse zelfportretten te tonen waarin de kunstenaar als hedendaagse Sisyphus zijn eenzame weg gaat.
In de boven ruimtes laat hij een groot doek zien, “Een waardenstudie”,  waarin hij de grote migrantenstromen van deze tijd en de reactie daarop van diverse overheden in één groot tafereel samen brengt. Dat engagement is al lang aanwezig in het werk van Peeters: in vroeger werk toont hij zijn Brabantse omgeving en zijn plaats daarin. Later wordt zijn referentiekader aanzienlijk groter door bijvoorbeeld zijn serie “Stijn zegt Hey! ” waarin hij portretten van sociale media op internet plukt om die in een grote zee aan een hoge wand te presenteren.
Recent heeft hij al veel studies in verf en grafiek getoond met vluchtelingen en de omstandigheden waaronder zij leven en sterven. Met “Een waardenstudie” presenteert hij nu een enorm doek dat de hedendaagse “Condition Humaine” op virtuoze wijze weergeeft . Dit doek had het goed gedaan op de Documenta in Athene vorig jaar, inhoudelijk sluit het naadloos aan op ander werk dat daar te zien was. Eromheen wordt het proces getoond waarin hij tot dat doek gekomen is. In een groot aantal deelstudies van vluchtelingen, compositiestudies en studies van inspiratiebronnen als Le Brun en David wordt het grote doek in onderdelen opgebouwd.
Alles bij elkaar geeft het een mooi beeld van de virtuoze schilder Stijn Peeters die als docent in het Brabantse generaties schilders heeft opgeleid. Op de site Witte Rook publiceert hij nu een advies aan de jonge kunstenaar!

Nr. 739 (kunsthistorie) – 1997 De schilder gebukt onder de last van de geschiedenis en de schildertraditie.

Die traditie en de kennis ervan staat helder en duidelijk geschilderd op een vervagende figuur.

Schilder – 1997 – zelfportret met een uit het tabula rasa opdoemend beeld wat een enigszins vervreemdend beeld oplevert op een witte muur.

Sorgheloos – 2014 – wederom een zelfportret, enigszins carnavalesk geschilderd. Dat is echter ironie gezien de hedendaagse Hollandse plagen waardoor de schilder wordt belaagd.

het hoogtepunt van deze tentoonstelling: Een Waardenstudie – 2017

Met een voorafgaande schets en compositie tekening

En “Het proces” (detail)

In diverse technieken uitgevoerd

Maar met een mooie dynamiek.

De inspiratiebronnen

Schets voor Déluge – 1999 Op een gang hangen nog twee eerdere studies over de Joegoslavische oorlog waar uit toen ook vluchtelingenstromen naar het noorden ontstonden.

Het M HKA (Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen) reageert op de solo van Stijn Peeters met het werk The Spectators (2016) van de Oekraïense kunstenaar Nikita Kadan (Kiev, 1982). Het werk van Kadan is een kritisch onderzoek naar de verhoudingen tussen hedendaagse Oekraïners en hun Sovjetverleden. The Spectators bestaat uit een reeks portretten in houtskool van politieke gevangenen uit de Sovjetrepubliek Oezbekistan. Hun gezichten zijn weggeborsteld – maar in de vlekken verschijnen opnieuw gezichten, als geesten van de geschiedenis.

in deze aquarellen is de parallel met het werk van Peeters duidelijk te herkennen

het werk is ook vrij virtuoos geschilderd

en getekend

in donker houtskool.

Club Solo

 

Een gedachte over “Stijn Peeters

  1. Pingback: Artikel | Trends & Ontwikkelingen 7 juni 2018 - Mestmag.nl

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.