3 september 2017
Het seizoen is weer goed begonnen en vandaag staan vijf bezoeken op het programma. De eerste is Parts Project waar weer een bijzonder mooie en doordachte expositie is ingericht. Het betreft recent werk van de Brabantse kunstenaar Jeroen Doorenweerd die recent nog met zijn zoon Mischa in Museum de Pont een duo-expositie maakte. Ook bij Parts-Project is een duo-expo ingericht en in dit geval wordt Doorenweerd gecombineerd met archiefbeelden van de Japanse Gutai beweging, kunstenaars in wiens houding hij zich zeker kan vinden.
De schilderijen van Doorenweerd zijn procesmatig tot stand gekomen: gebruik wordt gemaakt van een installatie met een emmer met een gat erin die met een touw aan het plafond hangt boven een plateau op wieltjes waarop een doek wordt bevestigd. Er wordt verf in de emmer gedaan en de emmer wordt vervolgens door de kunstenaar in beweging gebracht waardoor de verf in expressieve vormen op het doek terecht komt. De kunstenaar heeft invloed op de kleurkeuze, de hoeveelheid en de aard van de bewegingen, formaat van het doek en hij manipuleert ook het plateau waarop het doek ligt. Deze parameters verschillen aanzienlijk van de omstandigheden waarop een schilder normaal voor zijn doek staat, maar het resultaat van deze acties is bijzonder fraai en expressief. De kunstenaar heeft de doeken op wiggen op de vloer tegen de wand gezet waardoor de kijker letterlijk en figuurlijk dichter bij het werk komt.
Doorenweerd was zich niet bewust van het werk van Gutai, maar hij zag meteen de parallellen met zijn eigen werk: ook de Japanse kunstenaars maakten op onorthodoxe wijze schilderijen met performances en niet voor de hand liggende materialen. De documentatie die op de tentoonstelling te zien is maakt indruk door de inventiviteit van de kunstenaars en het theatrale element in een aantal acties. het combineert prachtig met het werk van Doorenweerd en de tentoonstelling is dan ook zeer de moeite waard om te bezoeken!
Pingback: Trends & Ontwikkelingen 24 oktober 2017 - Mestmag.nl
Pingback: Schilderijen in Den Haag. Going forward – 100 years after De Stijl, A Gallery Named Sue; Jeroen Doorenweerd meets Gutai, PARTS Project; After the years of trying, Hoorn & Reniers; Painting Now, Livingstone Gallery. | Villa La Repubblica
Pingback: Schilderijen in Den Haag. Going forward – 100 years after De Stijl, A Gallery Named Sue; Jeroen Doorenweerd meets Gutai, PARTS Project; After the years of trying, Hoorn & Reniers; Painting Now, Livingstone Gallery. | Villa La Repubblica
Pingback: Hoogtij | chmkoome's blog