06: Bij nader inzien

14 mei 2017

De collectie Cleveringa wordt vaker tentoon gesteld. Zo kan ik me nog een mooie presentatie in de Leidse universiteitsbibliotheek herinneren die me danig onder de indruk bracht. Dat Parts Project daar dus nog een keer iets moois uit zou laten zien kon je wel verwachten. De tentoonstelling die nu gemaakt is focust zich op drie kunstenaars: Leo Vroegindeweij, Rob van Koningsbruggen en Carel Balth. De laatste kunstenaar kende ik nog niet, maar van Koningsbruggen vond ik altijd al intrigerend, hij fascineerde me door zijn verfbehandeling: spirituele doeken met een stevig materiaalgebruik, een gezonde geest in een gezond lichaam zoals de oude Grieken zouden zeggen. Ook Vroegindewij sprak me aan: zijn terloopse materiaalgebruik waarmee hij poëtische gebaren maakte: de Ateliers 63-school. Daarmee zeg ik meteen dat deze kunstenaars al wat ouder zijn, wat van Carel Balth niet gezegd kan worden. Zijn grote abstracte foto’s vind ik erg mooi en toen ik zag hoe ze gemaakt zijn vond ik ze nog mooier: lang wachten gedurende de nacht tot bliksemschichten de hemel doorklieven leiden tot mooie grote foto’s in grijzen en gedempte kleuren die het samen erg goed doen. Deze tentoonstelling is dus wat mij betreft weer helemaal raak en brengt weer wat sentimenten uit mijn verleden naar boven die ik bijna zou vergeten!

De tentoonstelling werd op begeesterde wijze geopend door Alied Ottevanger

Leo Vroegindewij: untitled – 2014 (schaalmodel)

De brei- en tekstwerkjes van Rob van Koningsbruggen zijn ook vertegenwoordigd!

Leo Vroegindeweij: Untitled – 2002

Rob van Koningsbruggen: Z.T.

Schuifschilderijen van van Koningsbruggen

Carel Balth:Night Light V – 2016

Rob van Koningsbruggen: schilderen en schuiven

Carel Balth: Night Light

Parts Project

Een gedachte over “06: Bij nader inzien

  1. Pingback: Jaarlijst 2017 | chmkoome's blog

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.