Jaarlijst 2017

31 december 2017

Afgelopen jaar is een wat ongewoon jaar voor mij geweest. Ik was de eerste helft van het jaar jaarmeester van het Apprentice-Master Project waarin studenten in hun laatste jaar een tentoonstelling maakten met een meester die in de meeste gevallen door mij waren uitgenodigd. In een razend tempo volgden de openingen elkaar op in Tilburg, Eindhoven en andere plaatsen en ik heb de meesten bijgewoond. Daarnaast heb ik een onderzoek afgerond waarvoor ik een PRO-onderzoeksbeurs had gekregen van STROOM. Verslagen hiervan zet ik onder de jaarlijst. Als kunstenaar ben ik actief gebleven met performances en exposities met werk dat voor een groot deel voortkwam uit de onderzoeksperiodes Zo deed ik met P.s. een performance bij Ruimtevaart en een performance tijdens een performance-avond bij HYF in het kader van Hoogtij. In de Pont interviewde ik  Annegret Kellner in het kader van de mastertalks van het Apprentice-master project. In mei stond EX-MÊKH op Platforms Project in Athene waar we ook uitgebreid de Documenta bezochten.
Na de vakantie liet ik werk zien in een serie tentoonstellingen: In Museum Waterland in Purmerent Réflections, in Rotterdam liet ik een nieuw tekstwerk zien bij de Bcademie in de tentoonstelling Fresco et Fruttato en Réflections II werd de Haagse réprise van de tentoonstelling in Purmerend waarbij ik tijdens de finissage eindelijk mijn grotere schilderijen kon tonen. Die nieuwe werken werden voor een deel uitgeprobeerd op het Malieveld waar ik nog steeds onregelmatig werk op zaterdagochtend.

Wat mijn jaarlijst betreft kan ik niet om de Documenta heen. Ik vond het idee een deel in Athene te doen meteen al interessant en hoe meer ik daar rondliep en er later over na dacht hoe beter ik het begon te vinden. Een hoogtepunt was voor mij het Benaki Museum.
Ik was overigens in Athene ook erg onder de indruk van de kleine tentoonstelling van Cy Twombly in het Cycladisch museum, vooral de beelden verrasten me.
Terug in eigen land val me op dat het Haagse veld ijzersterk door blijft gaan interessante  en dynamische tentoonstellingen te maken. Hierbij moet eerst West genoemd worden dat sinds het in gebruik nemen van het Huguetanhuis een indrukwekkende serie activiteiten op touw heeft gezet met voor mij als hoogtepunt Continuous Moments met installaties van Jesper Just. Daarnaast doet ook 1646  het prima, ik zag de tentoonstelling van Dennis Tyfus en vooral En dat ook nog , de show van Bram de Jongh, vond ik erg goed. Billytown heeft een enorme energie, nu weer in een nieuwe ruimte waarvan het einde al weer is voorzien gaan zij onverdroten voort met hun ambities. Ach ja van Bernice Nauta vond ik erg fijn en nuchter. |
Nest zit in een transitieperiode, nu Eelco vd Lingen plaats heeft gemaakt na de gave tentoonstelling About Robert Rhino heeft Heske ten Cate het stokje met overtuiging over genomen met On Speaking Terms een interactieve opstelling die later ook organisch opgenomen werd voor de volgende events in Nest. De huidige activiteiten bevestigen dit beeld volop! Quartair vierde haar 25-jarige jubileum zoals het hoort met diverse activiteiten, waaronder een performancefestival, een radiogebeuren onder de naam Cloud Force One waar ik zelf nog bij betrokken werd en daarnaast nog P.s.-This is life waarin performanceworkshops en uitvoeringen werden gegeven. Ruimtevaart laat regelmatig van zich horen, gestuurd door een enthousiast groepje heren dat met muziek film en niet in het minst beeldende kunst toch . gedenkwaardige activiteiten onderneemt. Recent Willem Marijs en eerder Sanne Maes maakten daar goede presentaties. Topp & Dubio zijn regelmatig actief in een straat, maar hun performance bij Quartair onder de naam P.s. This is Life was ook erg de moeite waard!

Dan de galeries: Nouvelles Images heeft een nieuwe directeur en Marie Jeanne de Rooij drukt langzaam maar zeker haar stempel door aanpassing van de ruimte en aanwezigheid in de sociale media. Het programma vertoont verrassingen: zo liet Marie Civikov geslaagd werk zien uit haar onderzoek naar haar Bulgaarse familie en een sterke tentoonstelling met Mirjam de Zeeuw en Hamid el Kanbouhi.
Parts Project blijft met interessante tentoonstellingen sterk presteren, Bij nader inzien met een keuze uit de collectie Cleveringa vond ik de meest aansprekende van wat ik zag. Voor Dürst Britt&Mayhew geldt hetzelfde, zij zijn zeer actief en hun tentoonstellingen zijn altijd de moeite waard. Un certain regard en The Massage of the Flower is the Flower warenin dat opzicht exemplarisch. Bij Maurits van de Laar vond ik de tentoonstellingen van Erik Pape, Dingen die mij opvielen en Christie van de Haak en Elmar Trenkwalter erg geslaagd.
Lief hertje had een overdonderende installatie van Marleen Sleeuwits die voor mij tot het beste in de Haagse galeries hoorde in 2017.

De musea heb ik amper gezien het afgelopen jaar, in Booijmans van Beuningen zag ik wel de grote tekeningen van Richard Serra die ik prachtig vind. In Rotterdam zijn de galeries lekker bezig, zo vond ik Sweet Nothing van Ties ten Bosch bij Frank Taal en ook  die van Jan ten Have  daar erg goed. Rianne Groen is ook lekker bezig met als betere tentoonstelling die van Wouter van der Laan in september.

In het Brabantse was Kunstpodium T met het AMP voor mij obligaat, waarbij ik ook die in het land in dit kader tel. Zo waren Edentity met meester Maarten Schepers, The World is Tough and Sad met meester Jeroen Jongeleen, Law of the Cupola met meester Mariëlle Buitendijk, Austerity met meester Marijn van Kreij, Overlap met meester Marleen Sleeuwits, Beyond Words met meester Hester Scheurwater de hoogtepunten met een uitgewogen Best of Apprentice Master als afsluiting. In Tilburg zag ik ook in de Pont veel tentoonstellingen waar ik in het bijzonder van de tentoonstelling Remain in Light met werk van René Daniëls en Hester Oerlemans genoot. Park in Tilburg maakt ook gave tentoonstellingen, Ik was je met Jans Muskee en Harm Hajonides bewees dat maar weer.
Een tentoonstelling die ik vooral qua concept erg waardeerde was The Swap van Frans van Lent bij Pictura in Dordrecht.

Tentoonstellingen die ik graag had gezien:
A Pen of All Work – Raymond Pettibon in het Bonnefanten museum
Cy Twombly – Centre Pompidou, Parijs
Philip Guston – Galleria della Academia, Venetië
Something Resembling Truth – Jasper Johns, The Royal Academy of Art in London
Skulptur Projecte, Münster

Instelling: STROOM van wie ik overigens de tentoonstelling “De Gruyter & Andeweg” ook goed vond

Boek: Het doel van het bestaan is het maken van een zelfportret– Philip Akkerman

Muziek: zie Studio PlaylistStudio Playlist Art BBQ

Film: Game of Thrones

En dan bij deze nog de beloofde verslagen van het onderzoek waarvan ik de verslagen in de loop van het jaar heb afgemaakt:

https://chmkoome.wordpress.com/2015/04/28/memorabilia/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/04/24/nyc-asheville/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/04/25/black-mountain-college/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/04/26/old-kentucky-home/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/04/30/philadelphia/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/07/new-york-city/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/09/the-bay-area-ccac/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/10/the-bay-area-san-francisco/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/12/the-bay-area-sfai/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/13/the-bay-area-the-oakland-museum/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/14/the-bay-area-opening-of-the-new-sf-moma/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/16/the-bay-area-berkeley/

https://chmkoome.wordpress.com/2016/05/17/the-bay-area-visit-to-a-friend/

 

 

Advertenties

Een gedachte over “Jaarlijst 2017

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.