Ethics into Esthetics

23 januari 2018

Bij West in Den haag is een overzicht te zien van het werk van de Duitse Gustav Metzger, een maatschappelijk geëngageerd kunstenaar die enorm veel heeft gedaan in collectieven en veel groeperingen en acties  heeft georganiseerd om aandacht te vragen voor sociale en politieke systemen die naar zijn mening alleen tot vernietiging konden leiden. Zijn achtergrond zal daar mede debet aan geweest zijn: als Jood was hij voor de oorlog in staat naar Engeland te vluchten en daar na de oorlog verschillende kunstopleidingen te volgen. Het grootste deel van zijn familie is in de kampen omgekomen. Tijdens die opleidingen ontwikkelde hij het genoemde engagement en in de rest van zijn carrière maakte dat integraal deel uit van zijn praktijk. Zoals te zien is in huis Huguetan begon  Metzger met schilderen, eerst met kwasten en op doek, maar na een pauze van drie jaar waarin hij afstand nam van zijn toenmalige mentor David Bromberg begon hij met het paletmes stukken karton, board en zelfs staalplaten te bewerken. Die staalplaten werden bekrast door het paletmes dat in grote snelheid gebruikt werd. “Metzger gebruikt het paletmes om de wereld te tonen zoals het onder grote snelheid wordt waargenomen” (Michael Bullock).
In 1959 schreef Metzger een manifest over Auto-destructieve kunst: de maatschappij werd door het kapitalisme vernietigd. Vernietiging had echter ook een transformerend potentieel dat gebruikt kon worden voor een nieuwe kunst. Dit liet hij zien door performances waarin hij nylon dragers met zuur bewerkte waardoor het nylon langzaam weggebeten werd en ook door een nooit gerealiseerd project waarin vijf stalen blokken langzaam door een computer werden afgebroken, een model is in de tentoonstelling te zien. In de serie Historic Photographs laat hij de toeschouwer op een ander manier naar foto’s kijken de ontstellende gebeurtenissen  die te zien zijn op een andere manier te ervaren.
De manier waarop Metzger actie voert is direct en origineel met soms enorm veel zeggingskracht. Het beeld dat ontstaat is dat van een energieke idealist die ook beeldend manieren vond om zijn uitgangspunten te versterken. Soms overschaduwt de inhoud de vorm, maar het is mooi en nuttig om te zien hoe grote maatschappelijke problemen naar het publiek en met engagement van publiek naar buiten kunnen komen. Het is een welkome tentoonstelling in een tijd dat de maatschappelijke spanningen door verschillende oorzaken weer hand over hand toenemen!

 

In Memoriam, een gedenkteken voor de in de Holocaust omgekomen mensen. Het refereert natuurlijk aan het “Denkmal”  in Berlijn en maakt gebruik van de principes van Machine Art uit een manifest van Metzger uit 1962.

Een mooi sculptuurtje, maar ook een model voor “Five Screens with Computer”, de zichzelf vernietigende installatie uit 1969

Acid-Nylon Painting, Autodestructive Art

Autodestructive art, video-still

Idem, een actie aan de kade van de Thames in London met St. Paul’s op de achtergrond

Schilderij met paletmes op staal

Vroeger schilderij op doek

 

Historic Photographs: To crawl into: Anschluss (Vienna mars 1938) – 1996. De foto ligt onder een gele doek. De bezoeker moet onder de doek door kruipen om de foto te ervaren.

De werk ziet er zo uit als je binnen komt

Historic Photographs: Hitler Jugend, Eingeschweisst – 1997 De foto is tussen twee staalplaten gemonteerd

Mass Media: Today and Yesterday – 1972 Het publiek wordt gevraagd zich te engageren

door na te denken over gelezen problemen en een collage samen te stellen. Uw correspondent prikte een eigen bijdrage op…

Stockholm June (model) – 1972, 120 auto’s in een plastic doos die uitlaatgassen uitstoten en de doos laten ontploffen. Ontworpen tgv de VN Milieuconferentie ter plekke

Mobbile – 1970 – de doos wordt op een auto gemonteerd en aangesloten op de uitlaat. Zodra de auto gaat rijden wordt de plant steeds bruiner en laat het leven.

Affiche actie DIAS

Mad Cows Talk – 1996 Diapresentatie bij een lezing over de technocratische landbouw- en veeteelttechnieken

Reading Corner met relevante literatuur

In de galerie aan het Groenewegje is ook nog eea te zien onder het hoofdje Auto-creative Art, zoals deze foto: met ventilatoren bewogen vezeloptische kabels belichtten fotopapier . Het is werk n.a.v. experimenten in een universiteitslab in Swansea met eenvoudige materialen.

En in deze installatie bewegen door compressors aangeblazen slangen boven het water waarin door de uitgeblazen lucht een stroming ontstaat

Drop on Hot Plate – 1968

De druppels vallen op een hete plaat waar ze met veel gesis en vervorming verdwijnen

Mica Cube – 1968, de mica in de kubus verpulvert langzaam in een bijzonder fraai werk

Mica Cube – detail

Earth from Space – 1965, ook weer werk met eenvoudige primaire materialen die door smelten en afkoelen prachtige kleureffecten teweeg brengen

Kitchen – 1970: de bezoeker wordt genodigd te koken en zo deel uit te maken van een fysiek proces en kinetische energie die ontstaat in sociale activiteit over te laten gaan.

West

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.