21 juni 2015
Bij Joey Ramone in Rotterdam is de eerste solo-galerietentoonstelling te zien van Thijs Ebbe-Fokkens, een beeldhouwer die in Den Haag woont en werkt. Daar is zijn werk al meer te zien geweest, maar met deze tentoonstelling zet de kunstenaar een sterk accent: hij heeft naast de galerie een projectruimte gebruikt en de galeriemuur doorgebroken naar die ruimte zodat de bezoeker door een gat in de muur de installatie kan zien die in de projectruimte is gebouwd. Er is dan een suggestief beeld te zien, een neoncirkel die uit het zand van een woestijnachtig landschap te voorschijn komt en er weer in verdwijnt. De installaties die Ebbe-Fokkens bouwt hebben eenzelfde sfeer: het lijken rituele plekken die geschikt gemaakt lijken voor publiek en een centraal gebeuren wat met neonlicht wordt geaccentueerd. In foto’s figureert meer dan eens de kunstenaar zelf als protagonist in een schijnbaar rituele handeling, waarbij dan ook religieuze associaties de kop op steken. De constructie van de installaties is effectief, maar ook transparant. De samenstellende delen zijn in de meeste gevallen duidelijk te onderscheiden, ze zijn belangrijk voor het totaalbeeld waaruit het idee oprijst van een onderzoekend kunstenaar die een bepaald doel voor ogen heeft, maar zich ook af vraagt waarom hij dat doel wil bereiken en hoe hij dat waar wil maken. In de galerie hangen ook een aantal tekeningen, schetsen van mogelijke projecten en foto’s van installaties waarin we de kunstenaar bezig zien. Daarnaast ook twee zelfportretten, een waarin hij oogt als een Jiddische Rebbe met een gebedskleed en een andere waarin hij oogt als een terrorist met een masker op. Het is duidelijk dat hij nadenkt over zijn rol als kunstenaar en dat geeft misschien ook een opening naar de installaties: wellicht zijn het arena’s waarin de kunstzinnige handeling voor een mogelijk publiek ritueel wordt uitgevoerd.