19 december 2021
Bovenstaande is niet een liedje van David Bowie, maar de titel van een processie die Lara Schnitger opvoerde om de presentatie van haar beeld The Princess saves herself op te luisteren. In de processie werden vlaggen gedragen met een duidelijk feministische inhoud. Door omstandigheden kon ik niet naar de presentatie en heb ik er zelfs geen (of misschien half bewust) foto’s van gezien en is het allemaal langs me heen gegaan.
Ik loop echter regelmatig langs STROOM en daar hing in de etalage een textielwerk die ik niet kon plaatsen, maar dat me wel intrigeerde. Ook zag ik dat meer van dat werk in de entree-ruimte van STROOM hingen. Pas afgelopen week liep ik even naar binnen om het werk van Daniele Formica te zien, een kunstenaar wiens werk ik interessant vind (en wiens feature night ik inmiddels ook gemist had). Dat was inmiddels opgeruimd, maar de vlaggen die waren nog steeds en nogal ‘in your face’ aanwezig. Het bleken de vlaggen te zijn die bij de processie gebruikt waren waarmee het beeld van Lara Schnitger.
De vlaggen zijn in de beste aktionistische traditie, op textiel gezeefdrukte afbeeldingen van vrouwen met feministische leuzen. Mooie kleurige grafische ontwerpen die naar mijn idee erg effectief zijn. Het beeld The Princess saves herself in de sokkelserie van Struycken had ik ook al gezien en ook dit is een sterk beeld door de referentie aan Tatlin’s gedenkteken voor de 3e internationale, de ombuigende top en het ongemakkelijke materiaalgebruik. Al bij al een interessant project van STROOM waarvan ik alleen de overblijfselen kon zien.
De kunstenaar laat overigens op dit moment ook werk zien bij Annet Gelink Gallery onder de titel 16 NIPPLES IN THE AFTERNOON





