28 maart 2021
De kunstenaar Nour Eddine Jarram volg ik al sinds hij in The Living Room exposeerde, zijn pastel tekeningen hebben een sensuele en surrealistische kwaliteit die me erg aanspreekt. De kunstenaar die zich met zijn Marokkaanse achtergrond met de Nederlandse cultuur wilde verhouden maakte ook werk waarin hij Hollandse landschappen zoals van bijvoorbeeld Ruisdael op zijn eigen manier weergaf. In de huidige tentoonstelling hangt een aquarel, Le Pique-nique Hollandais, waarin hij Nederlanders in klederdracht op het strand plaatst op een manier zoals Marokkanen plegen te picknicken. Een aantal jaar geleden begon hij zich bezig te houden met migratie, wat dat betekent voor migranten en hoe zij zich langzaam integreren in de westerse maatschappij waardoor ook culturen zich gaan mengen.
In de huidige tentoonstelling bij galerie Maurits van de Laar is van dat laatste onderwerp nieuw werk te zien. De tentoonstelling werd vandaag door de bekende auteur Abdelkader Benali geopend voor een beperkt publiek. Het werk is allemaal op papier. Een tweetal clusters van kleinere aquarellen, een aantal dramatische werken in zwart-wit met taferelen van migranten bij of op bootjes, met zwarte Afrikaanse migranten met maskers en andere artefacten uit hun culturele achtergrond en beelden uit de Arabische cultuur. Beelden uit het geloof, portretten van migranten in Europa, het harde werk in de agrarische sector waarin ze vaak terecht komen, beelden van het strand waar ze met hun koopwaar leuren tussen de welvarende toeristen, het is allemaal met effectief materiaalgebruik weergegeven met een grijze ondertoon die het drama van het migratievraagstuk goed weergeeft.
In een gesprek met Benali vertelde de kunstenaar dat hij is begonnen met dit werk toen hij op internet veel selfies van Marokkaanse jongeren zag op weg naar Europa. Op die foto’s herkende hij twee neefjes die hij schilderde waarna hij daarmee door ging. Van daaruit is hij steeds meer in de materie terecht gekomen waarbij hij zich realiseerde dat hij zelf ook uit die achtergrond komt, maar bevoorrecht is als Nederlander.
Nour Eddine Jarrram heeft naast deze tentoonstelling de solo Beeldenstorm in Rijksmuseum Twente die dat nu gesloten is, maar hopelijk binnenkort ook toegankelijk zal zijn om dit actuele en relevante werk te zien.



















