16 oktober 2020
Navid Nuur heeft op dit moment een bescheiden tentoonstelling in het voormalig Gemeentemuseum onder de naam I am because of you. Ik volg de kunstenaar al sinds zijn activiteiten in de DCR en zijn eerste tentoonstelling voor STROOM in Quartair en ondanks dat ik lang niet alles altijd begrijp heeft hij een fascinerend oeuvre opgebouwd dat een wereldbeeld toont waarin alles met alles te maken heeft en waarin tijd relatief is: allerlei processen die zich afspelen hebben elders parallellen en alles is van alle tijden. Hij onderzoekt parameters van de kunstenaar als bijvoorbeeld kleur en licht en weet de resultaten daarvan op fascinerende wijze subtiel en esthetisch verantwoord te verbeelden. Een voorbeeld in deze tentoonstelling is Untitled, het grote doek waarop hij vitamine D in diverse vormen heeft verwerkt om er een doek mee te beschilderen om gematerialiseerd licht te gebruiken.
Dat alles verbonden is laat hij het publiek goed ervaren door het deel uit te laten maken van zijn werk, in Eyecodex of the Monochrome laat hij het publiek een flitsfoto maken van het werk. Die foto draagt bij aan het werk en maakt tegelijkertijd deel uit van de ervaringswereld van wie de foto gemaakt heeft. In een mooie tekst van Edmund de Waal over Nuur wordt de vergelijking gemaakt met de Engelse romantische dichter William Blake, maar zelf heb ik bij zijn werk eerder associaties bij oriëntaalse literatuur en ideeën. Die tekst hangt trouwens aan het begin en aan het einde van de tentoonstelling (en beide teksten kunnen begin en einde zijn wat mij betreft, dat wordt niet specifiek aangeven voor zover ik zag). Daarnaast hangt als ingelijst werk de uitvergroting van een van de gebruikte punten in de tekst, ogenschijnlijk gelijk, maar door de fysieke eigenschappen uniek en verbindt het begin en het einde van de tentoonstelling. Dit inzoomen en uitzoomen is ook een kenmerk van Nuurs werk, zoals ook transformatie, het gebruik van allerlei stoffen waarmee hij verschillende abstracte elementen samen brengt, mineralen, lichaamsmateriaal: het vergt een uitgebreid essay om alles te beschrijven en te duiden wat zich ook in deze presentatie afspeelt. Voor nu kan ik alleen aanraden om zelf te gaan kijken en u te verwonderen over de complexe ideeën wereld van Navid Nuur.

De tekst

De punt

City Silence: inzoomen op de ruis van een grafisch materiaal

96-95-145 (from the Eyecodex of the Monochrome)

Een mooi werk waar je van twee kanten tegenaan kunt kijken

Zodat je ook het groene monochrome vlak ziet

Opstanding van Navid Nuur naar Philip Galle naar Pieter Breugel, de wederopstanding van een werk!

De versie van Philippe Galle van Pieter Breugel, is me niet helemaal duidelijk.

Ours, een traan als fysisch verschijnsel en als filosofisch beeld van kristallisatie van ideeën

De handtekening van Edwin Jacobs te vullen met zijn as na zijn dood

De overeenkomst waarin dit is vastgelegd met de gebruikte pen en een neonbuis die de as van een kopie van de overeenkomst bevat.

het codicil waarin de as vergeven wordt.

The Intercept, gemarmerd staal, open voor interpretatie

Untitled, steen met stalen schimmel

Intercept

Untitled, schoon geschraapte spiegel boven spiegel

Untiteld, het zwarte gat….

Untitled, het vitamine D schilderij met lijst van langzaam grijzend Bubinga hout.

Nightbowls, the formation of earth: kommen gemaakt van mineralen van de vijf continenten

De binnenkant bestaat uit elementen die met de lucht mee reizen