1970 and Beyond

17 februari 2020

Bij Parts Project vindt dus nu de andere expositie met een Belgische kunstenaar plaats. Het gaat om Werner Cuvelier waarvan ik voorheen nog nooit gehoord heb. Toch heeft hij een behoorlijke carrière waarin hij zelfs in de tachtiger jaren ook in de Haagse galerie Orez Mobiel exposeerde. Het werk dat hij nu in Parts Project laat zien toont dat het werk in die periode van conceptuele en minimalistische kunst geworteld is. Het werk is, om met curator Dirk D’herde  in een fraai staaltje Vlaamse kunstkritisch jargon te spreken “geconceptualiseerd als onderzoek dat objectieve data en statistische relaties binnen de culturele productie, distributie en uitwisseling in visuele vorm wil omzetten”. In de eerste periode is het hard-core conceptualisme, onder invloed van de uit de VS overwaaiende ideeën over het werken op basis van ideeën op minimalistische wijze. Later worden de gegevens in schilderkunst en sculpturen omgezet. In die schilderkunst is geen sprake van esthetische keuzes, maar het werk bepaalt de kleuren en vormen waarin het wordt uitgevoerd. Het werk is dan meer op feiten en gegevens uit de werkelijkheid gebaseerd, mede onder invloed van de hogelijk bewonderde Franse schrijver Georges Perec. Die feiten worden dan ook meer uit de wetenschappen geplukt waarbij bijvoorbeeld de Fibonaccireeks of het idee van de gulden snede regelmatig terug komen. De werken ogen als geometrisch-abstracte schilderijen, maar hebben eerder een aan systeemdenken en statistiek grenzende aard. Het werk intrigeert me door een consequent doorgezette en zich logisch voortzettende zoektocht waarbij “mooi” werk zich toch ook onopvallend in stugge methodiek nestelt.
Bij deze een indruk van een erg interessante tentoonstelling:

Cuvelier maakt ook graag boeken zoals hier met vormen uit zijn woonhuis, wanden, vloeren etc.

Dergelijke vormen worden dan in een vloerwerk vertaald wat hier erg mooi uitwerkt, maar ook andere vormen en formaten kan krijgen.

Twee latere sculpturen uit 1997

Een mooi groot werk met eitempera op basis van een stug volgehouden systeem

De atlas van de wereld – 1979 -1983 bij Orez Mobiel in 1983

Een serie paneeltjes waarin een door de kunstenaar bepaalde ontwikkeling de basis is

Op tafel ook 3D werk en ronde paneeltjes

Ook dit is later en waarschijnlijk op architectuur gebaseerd werk

Dit doek is op basis van een kalender geschilderd, doet me sterk aan het werk van Willem Besselink denken.

Canal de la Marne à la Saône -2000, de naambordjes van de sluizen onderweg bij elkaar.

En dit is het kanaal met de sluizen op een kaart

De namen van mede-exposanten in een tentoonstlling op verschillende wijzen verwerkt

Statistic Project VII, Five philosophical questions – 1973 De antwoorden op de vragen van zeven vrienden in een tekening verwerkt.

Parts Project

2 gedachtes over “1970 and Beyond

  1. Pingback: Het goddelijk tekort. What We Do Not (want to) See, Willy De Sauter – Gert Scheerlinck – D.D. Trans – Johan De Wit, Galerie Ramakers; Werner Cuvelier – 1970 and Beyond, PARTS Project; Den Haag | Villa La Repubblica

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.