13 mei 2019
De tentoonstelling van Lennart Lahuis bij Dürst Britt & Mayhew is weer een plezier om te bezoeken. Wat mij in het werk zo bevalt is de combinatie van een conceptuele houding en het gevoel voor materie, de tactiliteit van het werk. Dat hij zich daarnaast ook engageert met politiek en de Europese situatie is een weinig voorkomende houding onder kunstenaars. Niet dat hij politieke meningen verkondigt, maar in het werk zit duidelijk commentaar op de status quo van het continent. Zo liggen op de grond grote kleitabletten die eerder in Leeuwarden in zijn tentoonstelling te zien waren, daar werden ze constant overspoeld met water waardoor de tekst die door de kunstenaar werd aangebracht werd langzaam wegvloeide. Het nu gedroogde en gebarsten resultaat is in de galerie te zien: het betreft teksten over het in de loop van de tijd vervagen van geografische grenzen, het geografisch scheiden van het Britse eiland van het Europese continent.
Op de wanden zijn twee afbeeldingen aangebracht met ingehouden commentaar op Europa: de sterren uit de vlag die een stripfiguur doen duizelen. De techniek waarmee die afbeeldingen zijn gemaakt is interessant: een zelf ontwikkelde druktechniek waardoor de kleuren ingehouden en de afbeeldingen vaag zijn, geheel in tegenstelling tot de aard van de afbeeldingen: dat zijn comic figuren die normaal in schreeuwende kleuren worden afgebeeld. het doet me denken aan de met was bewerkte foto’s waarmee Lahuis bekend werd en waarvan het in de tentoonstelling aanwezige “Le mal du Pays” een voorbeeld is.
De werken over het Castillo de Matrera in Spanje handelen over migratie en integratie, de Arabische invloeden op het land en Europa en hoe daar nu mee wordt om gegaan. Het werk is met op nieuw papier gedrukte verbrande foto’s gemaakt wat, zoals in veel werk van Lahuis een tijdsaspect toevoegt aan de werken. Er valt veel meer te zeggen over dit werk, maar ik eindig met u aan te raden zelf de tentoonstelling te bezoeken, ze is nog tot 26 mei geopend!

Europe under pressure (Bedazzled – 2019)

Castillo de Matrera – 2018

Castillo de Matrera – 2018

Castillo de Matrera- 2018

Castillo de Matrera – 2018

Two-stage opening of the Dover Strait and the origins of the Island of Britain – 2018

Two-stage opening of the Dover Strait and the origins of the Island of Britain – 2018

Le mal du pays – 2019

Overzicht achterruimte

No-Zeichen – 2019

Two-stage opening of the Dover Strait and the origins of the Island of Britain (Chase Stone) – 2018

Tijdens mijn bezoek vond een buurtborrel plaats waarbij de beide galeriehouders een ontspannen praatje over de galerie hielden

en vervolgens het werk “Deeply held beliefs” van Lahuis demonstreren bij een buurtbewoner. Die had na een kwartier een afdruk van de tekst op haar arm die na verloop van tijd vanzelf weer verdween.

En dit is het martelwerktuig waarmee de tekst wordt aangebracht

Dazzle – 2019
Pingback: Over klei en schroeven. Lennart Lahuis, Le Mal du Pays; Dürst Britt & Mayhew, Den Haag. Liao Zhixin, After Translation; SinArts Gallery, Den Haag | Villa La Repubblica