HIST-I-O-RY

23 september 2018

Bij 1646 exposeert op dit moment Hamid el Kanbouhi, een van oorsprong Marokkaanse kunstenaar die na de Rijksacademie te hebben doorlopen met schilderijen, beelden, tekeningen, performances en installaties behoorlijk van zich laat horen. De huidige tentoonstelling is te interpreteren als twee installaties, een in de voorruimte en een in de achter-ruimte. De tentoonstelling werd geopend met een performance, tijdens de museumnacht zal ook nog een performance plaats vinden. Bij de tentoonstelling wordt een tekst gegeven van de kunstenaar en schrijver, redacteur van Pamphlet magazine en medewerker van The naked Jeroen van der Hulst die niet als dialoog is opgebouwd zoals te doen gebruikelijk. El Kanbouhi zet zich daar tegen af en plaatst van der Hulst direct als commentator van een soort stream of consciousness-achtige tekst aan de zijlijn. Daarmee weet hij de kunstenaar overigens wel hier en daar inspiratie te geven en ik vond het geheel vrij fascinerend om te lezen. Die schrijftechniek is ook min of meer gebruikt in de installaties in de expositieruimte: thema’s uit de tekst komen in de werken en de performances terug, zoals de twee Marokkaanse zussen die zich met kunst bezig houden of de wrok die hij tegen een deel van de kunstwereld uit. In teksten tussen de schilderijen en tekeningen plaatst hij zichzelf als kunstenaar tussen zijn omgeving, waarbij de plaats van de kunstenaar in de maatschappij hier en daar stevig bekritiseerd wordt. In de voorruimte wordt de vergelijking tussen de kunstwereld en de sportwereld nader uitgewerkt, waarbij ik me voorstel dat de voorover liggende figuur de kunstenaar is die knock-out geslagen is door de maatschappij. Al bij al een provocerende tentoonstelling, ik vind het jammer dat ik de performances niet heb kunnen bijwonen.

De zusjes

Zaaloverzicht

De zusjes hebben naar ik de indruk heb op de stoel in het linker-doek gezeten tijdens de opening

Voorbeeld van een uitspraak uit de installatie, ironie lijkt niet ver weg!

Zaaloverzicht achter-ruimte naar voorkant

Schilderijen met kenmerkende patronen

Schilderijen en teksten

Zaaloverzicht naar achterkant achter-ruimte

Voorruimte, shirt el Kanbouhi

Knock-out, Super-D round belly-bald head kijkt neer op hem.

Die touwtjes en balletjes kan ik niet helemaal plaatsen

Een top-speler naast een super-D

1646

Advertenties

Een gedachte over “HIST-I-O-RY

  1. Pingback: Voorbij de communicatie. Hamid El Kanbouhi, 1646; Chen Hangfeng, SinArts Gallery; Language is the only homeland, Nest; Den Haag | Villa La Repubblica

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.