Personal Pop

19 februari 2018

Parts Project opende gisteren ook een tentoonstelling: Personal Pop. Het betreft werk van een vroeg overleden kunstenaar, geboren in Bangla Desh en opgeleid in Oxford, Engeland waarna hij zich in 1998 aanmeldde bij Ateliers. Hij leed aan steeds erger wordende psychische aandoeningen, maar werd al op de Ateliers gezien als een getalenteerde kunstenaar. In deze tentoonstelling is goed te zien waarop dat gebaseerd is. Met zijn achtergrond en geschiedenis blijkt Jahan een wereldburger die zich bewust is van de ontwikkelingen in de kunst, maar ook sociale verhoudingen en een politiek bewustzijn zijn terug te herkennen in zijn werk. Hij wilde de wereld  nieuwe energie geven met een mengsel van sociaal engagement zoals Joseph Beuys dat vertoonde en met middelen uit de Pop-Art zoals Andy Warhol die gebruikte. Het idee van Beuys dat alles in het leven kunst kan zijn is duidelijk terug te herkennen in het werk dat in de tentoonstelling te zien is. Michael Jackson is voor de kunstenaar ook een “Energizer” die regelmatig terug komt in zijn werk zoals in de Pizza-boys, series pizzabezorgers waarin hij ook Michael Jackson in een zelfportret  verwerkt of in het sleutelwerk “Energy Plan for the Western Man Exhausted?” waarin een optelsom van Warhol, Beuys en Jackson tot de Pizzaman leidt. In de tentoonstelling is een lijn te zien die hard wordt afgebroken en die nieuwsgierig maakt naar wat had kunnen volgen. Een erg informatief boekje met teksten van Dominique van den Boogerd en Judith de Bruin begeleidt de tentoonstelling. Het is goed dat deze interessante tentoonstelling plaats vindt, ook al om te zien hoe voortgeborduurd wordt op de ideeën van Joseph en Andy Warhol.
Sjah Jahan overleed in 2015.

Jahan maakte schilderijen van vrienden en familie door projecties van foto’s met potlood te tekenen en vervolgens de ontstane vlakjes in te vullen. De schetsen werden ook tentoongesteld wat een spookachtig effect geeft.

Collagetechnieken werden steeds toegepast

Wandje met divers werk waaronder linksonder een ontwerp voor een “businesscard”.

Herhaling en de tegenstelling tussen dynamiek en een statisch beeld worden onderzocht

De druk bezochte opening liet vele bekende gezichten uit de kunstwereld zien

Politiek werk uit de laatste periode

Op de achtergrond twee Pizzaboys op “arme” materialen en voor een tafel met divers werk

Waaronder “Energy Plan for the Western Man Exhausted?” met o.a. het boek “From A to B and Back Again” van Andy Warhol

Nog een collage-achtig portret

Een Duo-painting: beelden uit de populaire cultuur gecombineerd met een tekening van een groepsfoto uit zijn persoonlijke omgeving. Het linker paneel is dan volgens Jahan een gesloten afbeelding en het rechter een open beeld, vergelijkbaar met een infrarood opname.

Hoe die tekeningen dan werken kunt u hier zien.

De recentere werken geven aan hoe het verder zou kunnen gaan zoals hier in Block 1 and Block 2

Of in “James Joyce for an Equilibrium for an Equilibrium” uit 2015, een schilderij wat me bijzonder aanspreekt.

Parts Project

En nog verder de diepte in met Villa La Repubblica

Een gedachte over “Personal Pop

  1. Pingback: Een artistieke nalatenschap; Shah Jahan, Personal Pop, PARTS Project, Den Haag | Villa La Repubblica

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.