Runway (AW17)

16 mei 2017

Afgelopen week was ik ook in Tilburg en daar zag ik de tentoonstelling van Fiona Banner. Ik kon het niet laten ook nieuw tentoongesteld werk van Giuseppe Penone te fotograferen. Ik blijf een zwak houden voor zijn werk! Het spreekt voor zich vind ik.

Het werk van Fiona Banner ken ik alleen uit recensies en de grote presentatie die nu getoond wordt valt me niet mee. Het bestaat uit twee onderdelen waarvan ik de op tekst gebaseerde werken interessant tot erg goed vind. De sculpturen die uit vliegtuig-  of helikopteronderdelen bestaan zinken een beetje weg in de grote ruimte van het museum. Ik zie ook niet helemaal wat ze er mee wil en voor zover ik dat wel zie werkt het niet in mijn bovenkamer.
De conceptuele tekstgebaseerde werken laten een ander positiever beeld zien. Deze zijn voor een deel in de kleine kamertjes opzij van de grote tentoonstellingshal geplaatst wat ze zeker ten goede komt. Ook de grote tekeningen die apart hangen vond ik de moeite waard, kortom: een wat wisselvallige tentoonstelling waar de intimiteit het wint van de grote gebaren.

 

Overzicht grote hal

idem

Beschrijving conceptueel werk

Video van de presentatie

Presentatie van The Nam, een boek met beschrijvingen van alle scenes in films over Viet Nam, zoals The Deerhunter, Full Metal Jacket en Apocalypse Now!. In verband met een collage van posters voor het boek en wisselende lichtkleuren in Cyaan, Magenta, en Geel heeft de ruimte een psychedelische sfeer die refereertr aan drukwerk, maar evengoed aan de chaos waarin de oorlog in Viet Nam eindigde.

Referentie aan Heart of Darkness, het boek van Joseph Conrad waarop Apocalypse Now is gebasseerd

Zaaloverzicht

Z.T.

Zaal met tekeningen met teksten als The Exquisite Corpses Will Drink The Young Wine

En de tegenoverliggende wand!

Museum de Pont

Geef een reactie

