Koninginnen van de Nijl

17 november 2016

Aangezien mijn kennis over en interesse in voor-christelijke culturen af en toe moet worden bijgewerkt en ik vorige week een uitnodiging kreeg voor de opening van de tentoonstelling “Koninginnen van de Nijl” en de heropening van het RMO in Leiden ben ik voor de verandering maar eens naar een andersoortig museum gegaan om u daarover te berichten. Die interesse, die ooit door mevrouw Giacometti op de KABK is ontstoken, is eigenlijk nooit weg geweest en soms kom ik nog het dikke dictaat tegen dat ik in mijn eerste academiejaren bij hield.
Destijds wist ik nog niet dat ik zo dicht op de academici zou komen te zitten die zich met talen en culturen van het nabije midden-oosten bezig houden. Nog minder wist ik van de enorme traditie die op dit gebied in Leiden bestaat, maar daar ben ik einde tachtiger jaren snel achter gekomen. Dat het Rijksmuseum voor Oudheden in dit opzicht een hoofdrol vervult werd me ook snel duidelijk, zeker door de betrokkenheid van voornoemde academici bij dit museum. Ik ben er dus met enige regelmaat geweest en nu ik er weer was ter gelegenheid van de opening van de Egyptologische tentoonstelling en de renovatie van de Egyptische zalen viel het me op wat een mensen het museum trekt. De overdekte binnenplaats met de Taffeh-tempel is een ideale ontvangstruimte voor een opening en van daaruit kan de bezoeker rechtstreeks naar zijn interessegebied. In dit geval was dat de afdeling Egyptologie waar de beroemde collectie op geheel nieuwe hedendaagse wijze wordt getoond. Ik zal niet te veel uitweiden over de tentoonstelling, voor mensen die in beeldende kunst zijn geïnteresseerd is er veel te genieten zoals u hieronder kunt zien. Het is bijzonder interessant en schrijnend om in het museum te zien dat gebieden die op dit moment brandhaarden zijn grote en belangrijke culturen hebben geherbergd die ook aan de basis staan van onze beschaving, een reden te meer om je bewust te zijn van het werk dat een museum als het RMO, archeologen en andere wetenschappers doen om de resten ervan te preserveren.

p1090283

De Taffeh tempel te midden van het arriverende publiek

p1090285

Farao Toetmosis I, ongelofelijke uitdrukking van het gezicht 1500 jaar voor Christus

p1090289

Professor Olaf kaper, gastcurator, is erg blij met de tentoonstelling

p1090291

Deze kop ben ik vergeten

p1090293

Koningin Hatsjepsoet als vrouw afgebeeld, wat redelijk ongewoon is voor een farao

p1090295

Prachtige voorwerpen zijn in de tentoonstelling te zien, alles voor de koningin om zich op te maken met kohl

p1090297

En zo’n tekening is ook prachtig

p1090300

Een afbeelding van een Nijlvogel, de heilige ibis.

p1090301

De godin Sechmet, afgebeeld met een leeuwenkop.

p1090303

Deze grappige vruchtbaarheidsgod is Taweret. zij heeft een nijlpaardenhoofd en leeuwen oren en poten. Ze werden in huis geplaatst en zijn dus niet heel groot.

p1090306

Een prachtige kat uit ongeveer 500 v Chr.

p1090309

En voor de nazit was er een DJ met vette Arabische muziek. De sfeer van de set doet Berlijns aan door de lampjes en het meubel

RMO

Geef een reactie

