Solo tentoonstelling

12 september 2016

Billytown laat momenteel een solo van Marius Lut zien. De schilder is een formeel werkend minimalist die met weinig middelen de onderdelen die een schilderij vormen ondervraagt. De laatste solo die ik van hem zag was in de vorige locatie van Billytown: bij die gelegenheid liet hij werk zien dat bestond uit metalen ramen waarin op verschillende wijze zwarte windjacks waren gedrapeerd. Het schilderijraam was de drager geworden en gedeeltelijk transparant. Gevolg was dat de schilderijen bijna objecten werden die door de manier van inrichten een relatie aangingen met de ruimte waarin de tentoonstelling gehouden werd.
In de huidige tentoonstelling is dat laatste ook heel duidelijk het geval. De schilderijen zijn echter meer schilderijen: meerdere lagen verf op doek. Een zwart fond waarover met een spuitbus zwarte verf is … ik zou bijna zeggen getekend. Er zit een grafitti-element in. Ik begrijp dat de kunstenaar in bepaalde gevallen de spuitbus geblinddoekt heeft gebruikt, wat de nadruk legt op het schilder gebaar. De intuïtie van de kunstenaar (waarover Vincent van Velzen het in zijn begeleidend essay heeft) is daarbij belangrijk. De manier van hangen speelt een rol, de wijze waarop het licht over het werk strijkt. Een element waar ik nog niet uit ben zijn de zwarte kleinere doeken die onder grote doeken zijn bevestigd. Zij veroorzaken een “shaped canvas” als drager voor het spuitgebaar. Het is bijna frivool te noemen bij een dergelijk formalistische aanpak, maar meer dan eens wordt de compositie daardoor spannender. Daarnaast gaat de restruimte die door de witte achtergrond gevormd wordt meewerken aan de compositie, een element dat in de eerdere solo ook duidelijk meespeelde.
Als we naar het resultaat kijken moeten we om het werk optimaal te zien bewegen in de ruimte, langs de doeken. Dan blijkt dat er variatie is in intensiteit van het zwart en dat er minimale bewegingen in het oppervlak te zien zijn. Waar de spuitlijnen buiten het zwarte vlak komen  ontstaat een gedeelte met een dynamiek in intensiteit en vorm die contrasteert met de egaal zwarte ondergrond.

Bij deze een indruk van de expositie, met excuus voor de kwaliteit van de foto’s, het werk is erg moeilijk vast te leggen.

 

p1080645

p1080646

p1080647

p1080648

p1080649

p1080650

De kunstenaar in gesprek met publiek

p1080651

Dit is een wat kleiner werk

p1080652

Waarin het spuitgebaar wordt geïsoleerd

p1080653

Een publicatie van de kunstenaar is verkrijgbaar

p1080655

Evenals een multiple

Billytown

Een gedachte over “Solo tentoonstelling

  1. Pingback: Strijklicht; Marius Lut, Billytown, Den Haag | Villa La Repubblica

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s