11 september 2016
Wieske Wester is een schilder, een vrouw die schildert. Haar werk oogt primair, krachtig, met rake streken of lijnen en subtiel kleurgebruik. Zij opende gisteren een tentoonstelling bij Dürst Britt & Mayhew die liefhebbers van schilderkunst zeker aan zal spreken. Incidenteel is werk van haar in Den Haag te zien geweest, maar het is een plezier haar werk nu in een solo te kunnen bewonderen.
Er hangen schilderijen en ook tekeningen met onderwerpen als worstelende figuren of portretten die met zekere hand gemaakt zijn. Thema’s zijn het spanningsveld tussen onschuld en agressie en de primaire elementen in het menselijk karakter. Met L’origine de l’origine gaf ze eerder commentaar op het bekende doek van Courbet: L’origine du monde. Nu hangt er een tekening van een vulva die zo door Marlène Dumas in het begin van haar carrière gemaakt had kunnen zijn. De menselijke sexualiteit als bron van creativiteit die een mengsel van intimiteit en agressie bevat is duidelijk een element in het werk van Wester. Een schilderij met een tros bananen kan ook feestende penissen of vissen weergeven: het werk doet een zinnelijke inborst vermoeden, de manier waarop haar onderwerpen geïnterpreteerd kunnen worden en de wijze waarop de kunstenaar haar verf doet vloeien bevestigt dat alleen maar. Die dubbelzinnigheid vinden we ook terug in de getekende portretten van apen of mensen. In een vrij agressieve tekenstijl zijn deze portretten toch heel subtiel neergezet. Ondanks de eenvoud van de onderwerpen wordt zo heel gelaagd werk afgeleverd dat een plezier is om naar te kijken!

Portretten, beiden zonder titel – 2016

Fighter Kids – 2015

Whiskey Glass #2 & Whiskeyglass #3 – 2015

Wrestler Woman – 2015

Bananas #1 – 2016

Where are we? – 2014

Zonder titel (series of four drawings) – 2016

Nancy – 2016

Bananas # 2 – 2016
Pingback: Eindejaarslijst chmkoome’s blog 2016 | chmkoome's blog