NYC-Asheville

24 april 2016

Bij deze een verslag van mijn reis door de Verenigde Staten ihk van het onderzoek naar de invloeden die ik ondergaan heb in de loop van mijn ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Een studieperiode in Oakland CA in de jaren 1981-1982 zijn daarin erg belangrijk geweest. Naar de VS gekomen om in te halen wat ik gemist had aan de KABK heb ik colleges filosofie, kunstgeschiedenis, kunstbeschouwing, 20e-eeuwse literatuur en antropologie gedaan. In kunstzinnig opzicht heb ik met anderen een tijdschrift uitgebracht genaamd IJsland dat eens per maand uitkwam en bestond uit bijdragen van medestudenten en vrienden uit Nederland. Ook maakte ik met Nederlandse medestudenten een film genaamd Alcatraz en maakte ik daarnaast gebruik van de grafische faciliteiten. Uitgebreide dagboeken/schetsboeken resulteerden in een serie gouaches. De schilderafdeling van CCAC waar ik werkte was in crisis, daar had ik niet veel aan, maar voornoemde activiteiten gaven me meer dan voldoende energie om terug in Nederland langzaam een praktijk op te bouwen met de thema’s die zich langzaam begonnen voor te doen tijdens die studie.
Ik had voor de Verenigde Staten gekozen omdat de Amerikaanse cultuur na de tweede wereldoorlog me enorm nieuwsgierig maakte. De ontwikkelingen in de beeldende kunst, de literatuur en de populaire cultuur bewonderde ik en ik wilde daar meer van weten. Ter plekke werd ik behoorlijk teleurgesteld: de door mij bewonderde kunstenaars bleken zich maatschappelijk in de marge te bevinden en zij moesten zich enorme moeite getroosten hun werk te kunnen doen. De maatschappij bleek hard te zijn en vrij puriteins. Daarnaast werd me ook snel duidelijk dat veel van de door mij bewonderde kunstuitingen uit Europees modernisme voort kwamen. De Amerikanen bleken erg goed in de conceptuele aanpak. De essays van Robert Smithson waren in dat opzicht een openbaring voor me. Daarnaast sprak het maatschappelijk engagement van een denker als de Amerikaanse filosoof John Dewey me erg aan: onderwijs en creativiteit als basis voor een gezonde democratie. De manier waarop hij de wederkerigheid van kunstenaar en publiek beschreef deed me aan Joseph Beuys denken: “Jeder mensch ist ein Künstler”. In de literatuur werd ik geïnspireerd door de dichter Ezra Pound en zijn vertalingen van middeleeuwse en renaissancepoëzie die hij gebruikte voor zijn eigen Canto’s, een hoogtepunt in de moderne 20e eeuwse dichtkunst. Vergeet je verleden niet, waardeer het, maak het nieuw!
Uiteindelijk ben ik teleurgesteld naar Nederland terug gekeerd, teleurgesteld in Amerika, maar vol enthousiasme om mijn eigen Europese cultuur beter te leren kennen. Een verblijf in Mexico drie jaar later met een korte stop in de Bay Area en New York sterkten me in mijn enthousiasme: in Mexico verwonderde ik me er over dat ik nog nooit in Spanje was geweest, terwijl ik intussen wel Spaans sprak, veel over de veelkleurige geschiedenis van dat land wist en Francisco de Goya mijn grootste held was als schilder.

Als uitgangspunt voor mijn onderzoek had ik twee activiteiten: een bezoek aan slot Brunnenberg, het kasteel in Zuid Tirol waar Ezra Pound bij zijn familie ging wonen na zijn ontslag uit St. Elisabeth ziekenhuis waar hij was opgenomen n.a.v. de veroordeling voor zijn activiteiten tijdens de tweede wereldoorlog. Daar woont nog steeds zijn kleinzoon en zijn dochter Mary de Rachewiltz, die zich uitgebreid met zijn nalatenschap bezig houdt. Deze reis heb ik april 2015 gemaakt. De tweede reis die ik wilde maken is die naar de Verenigde Staten, om ervaringen in New York en de baai van San Francisco te herwaarderen, sporen van Ezra Pound’s jeugd na te lopen en de overblijfselen van Black Mountain College (BMC) te bezoeken om de genius loci te ervaren en materiaal te zoeken. BMC is een Liberal Arts College dat is opgezet door John Andrew Rice, Theodore Dreier, Frederick Georgia, en Ralph Lounsbury, allen ontslagen bij Rollins College in Florida. De opleiding leunde zwaar op de onderwijsideeën van John Dewey. Het onderwijs was interdisciplinair en creatieve vakken werden als essentieel gezien in combinatie met psychologie, architectuur, literatuur etc. Voor mij komen hier een aantal van mijn interesses samen: een aantal belangrijke kunstenaars gaven hier les of waren student. Het college veranderde van oriëntatie in de loop van de tijd, de dichter Charles Olson werd rector waardoor de poëzie ook een nieuw centrum kreeg wat weer interessante nieuwe gastdocenten opleverde. Voor mij persoonlijk zijn de bemoeienissen van componist John Cage ook erg interessant: zijn ideeën over het oplossen van kunst in de maatschappij, van cultuur in de natuur en zijn “Theatre Piece Nr. 1”, de eerste happening ooit vind ik opvallend ivm de huidige discussies in de cultuur en de toename van interdisciplinaire kunst bij vooral jonge kunstenaars.
In verband met John Dewey wilde ik ook Philadelphia bezoeken om de Barnes Collection te zien, een kunstcollectie die op basis van discussies met John Dewey is opgezet en gepresenteerd. In Philadelphia bracht ook Ezra Pound zijn jeugd door. Ik hoopte daar sporen van te kunnen vinden. Ik was buiten dit alles ook erg nieuwsgierig naar de sfeer in dit land wat steeds verder van ons af lijkt te drijven onder de huidige omstandigheden, na verkiezingen waarin een kwaadaardig fenomeen zich begint te roeren. Bij deze een begin van een verslag.

p1060248

Na aankomst in New York reisde ik vanuit de Port Authority met Greyhound naar Asheville NC

p1060266

Waar ik tijdens een eerste wandeling al direct een kopie tegenkwam van de marmeren engel die voor de steenhakkerij van Tomas Wolfe’s vader stond. De engel is uitgebreid beschreven in de boeken en inspireerde de titel van de eerste roman van Wolfe: Look Homeward Angel

p1060277

Het huis waar Wolfe opgroeide is een pension waar allerlei mensen een kamer huurden. Het stond bekend onder de naam “Old Kentucky Home” . Vandaag is het nog gesloten.

p1060278

Een buiten het historische centrum staat een kerk in art deco stijl van de architect Douglas Ellington, een taxichauffeur wees me er op.

p1060280

In de buitenplaats wordt een labyrint gemaakt naar dat in de kathedraal van Chartres.

p1060283

De geest van Thomas Wolfe waart nog rond in de openbare ruimte

Asheville

 

Een gedachte over “NYC-Asheville

  1. Pingback: Jaarlijst 2017 | chmkoome's blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.