1 april 2016
West Den Haag heeft op dit moment een ambitieuze tentoonstelling in huis met Without Firm Ground, Vilém Flusser and the Arts, een tentoonstelling die ze in samenwerking met ZKM, Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe & Akademie der Künste Berlin organiseren. Flusser was een Joodse filosoof, cultuurcriticus en mediatheoreticus die op negentienjarige leeftijd Praag ontvluchtte voor de nazis. Zijn hele familie die is in de kampen vermoord. Hij trok vervolgens als de archetypische zwervende Jood over de wereld terwijl hij zijn ideeën ontwikkelde. Mensen die de grond onder hun voeten zijn verloren kunnen als laboratorium voor de anderen functioneren vond hij. Taal schiet tekort als communicatiemiddel, in plaats daarvan ontwikkelde hij ideeën over technische beelden die daarvoor in de plaats komen. Tentoonstellingen zijn een achterhaalde manier van kunst presenteren. die zijn markt gestuurd en hebben geen esthetische en sociale functie meer afgezien van een vorm van zelfbevestiging wat heel actueel klinkt in deze tijd van blockbusters en “must-see”-tentoonstellingen. Flusser geloofde in tentoonstellingen als web van mogelijkheden zonder doel, hiërarchie of chronologie, een Möglichkeitsraum die de dialoog tussen kunst en leven gaande houdt, waar vrije ontmoetingen kunnen plaats vinden en waar flexibele standpunten mogelijk zijn.
Hij is in 1991 onverwacht door een auto-ongeluk om het leven gekomen en de huidige tentoonstelling , die dus ook in Karlsruhe te zien was is een samenwerking tussen studenten, kunstenaars, academici en curatoren. Hij stelde dat de mens alleen kan overleven in het geheugen van anderen en deze samenwerking is het levende bewijs daarvan. Flüsser zelf is duidelijk overal aanwezig in foto’s en video’s, maar ook in de interpretatie van teksten van de medewerkers aan deze tentoonstelling. Te zien zijn ook boeken uit de bibliotheek van Flüsser en artikelen in kranten en tijdschriften waarmee de receptie van zijn ideeën een beeld krijgt. Het vormt samen met het publiek een waar netwerk van verbindingen waarin ieder zijn interesse kan volgen en kan reageren op wat hem of haar inspireert.
West organiseert naast deze tentoonstelling een internationaal symposium genaamd Transcoding Flusser, Synthetic Thinking in de KABK op 16 en 17 april waar verder zal worden in gegaan op de ideeën van Vilém Flüsser die mij persoonlijk intrigeren en die de tijd ver vooruit lijken te zijn.

Fred Forest: les gestes du professeur, gebaren als technische beelden als alternatief voor het gebruik van taal.

Uitspraken staan overal op de wanden van de galerie

Onderzoek van web-designer JODI naar het gebruik van Internationale domeinnamen en niet latijnse lettertypes.

Video met Vilém Flusser

Boeken uit Flussers bibliotheek

De man zelf deed me in dit soort opnamen aan Joseph Beuys denken

Cyriak: Chimpnology, als een miljoen chimpansees eindeloos op een typemachine zouden tikken, dan zouden in verloop van tijd alle teksten die ooit geschreven zijn en alle teksten die nog geschreven worden produceren.

Haroun Farocki: Catch Phrases-Catch images, A conversation with Vilém Flusser, over de manier waarop de voorpagina van Bild-Zeitung is samengesteld

Niet over fotografie, maar over het tekort schieten van taal en hoe we een wereld van technische beelden binnen treden. Dit begon met de uitvinding van de fotografie: De camera doet wat de fotograaf wil, maar de fotograaf kan alleen verlangen waar de camera toe in staat is!

Louis Bec’s onderzoek reflecteert Flusser’s ideeén

In de vitrine’s persreacties en artikelen over en van Flusser

Matthias Müller: Vacancy, een video/film compilatie over Brasilia als beeld van hoe volgens Flusser “mensen hun ideeën kunnen realiseren om zo de realiteit radicaal te kunnen veranderen.”