4 maart 2016
Bij de Collection Lambert is een danser/performer gedurende 5 maanden in residence om te reageren op de collectie en de ruimtes in het gebouw die na de renovatie die recent heeft plaats gevonden aanzienlijk uitgebreid zijn. Performer Yves Musard benadert de performance als een locatieproject. Hij heeft al gewerkt in publieke ruimtes, galeries of musea als bijvoorbeeld het Guggenheim museum en The Kitchen in new York, Théatre de la Bastille in Parijs en La Friche Belle de Mai in Marseille. In het gebouw van de Collection Lambert en in de stad Avignon onderzoekt hij de ruimtes, ook als de collectie gesloten is voor het publiek. Daarnaast doet hij een aantal performances in het weekeinde waarvoor publiek is uitgenodigd.
Ik raakte geïntrigeerd door dit gegeven en ben bij een van de performances aanwezig geweest. De eerste performance vond plaats in de grote hoge ruimte in de nieuwbouw waar op dit moment de fotoserie America van Andres Serrano hangt. Dat werk werd totaal genegeerd en de nadruk tijdens de performance lag op de beleving van de ruimte. Met zintuigen, beweging, geluid en een bijna meditatieve houding werd de zaal in de performer opgenomen en toonde hij het publiek waarin zij zich bevonden. Wat me fascineerde was dat een danser/performer door zijn acties en reacties in een klassieke white-cube de ruimte tot leven bracht. Het had voor mij een band met de fundamentele schilderkunst die zich ook met randvoorwaarden voor een schilderij verhoudt, op zich een logische associatie gezien ook de werken van bijvoorbeeld Robert Ryman die in de collectie zijn opgenomen. Ik vind het een spannende ontwikkeling dat performance, dans en theater in statische tentoonstellingssituaties worden ingebracht, na Tino Sehgal in het Stedelijk en theater en dans in de musea van Rotterdam en Den Haag ben ik benieuwd of dat zich in Nederland ook voortzet.

Musard loopt langs de wanden waaraan het werk van Serrano hangt

Armen wijd om de afmetingen te voelen

Hij maakt ook theatrale bewegingen waarin hij naar het schijnt een poging doet zich de afmetingen te realiseren

Hier is de klassieke danstraining heel duidelijk af te lezen

Dan vormt hij zich een ruimte op de vloer

waarin hij gaat liggen om het prachtige daklicht op zich in te laten werken

En hij maakt geluiden in alle richtingen om de ruimtelijke akoustiek op zich in te laten werken. Na ruim een uur is de performance dan afgelopen