Re-Collections

27 september 2015

Vandaag was de laatste dag van de tentoonstelling Re-Collections van Hans Ensink op Kemna in galerie Schlessart in Bergen. Deze galerie huist in een boerderij midden in het weidse landschap achter de Bergense duinen. Op een mooie dag als deze trekt het veel bezoekers en dat is terecht, want het is een mooie plek om te bezoeken. Ensink op Kemna heeft in de galerie een soort overzicht van zijn beeldende activiteiten uit het afgelopen decennium samen gesteld. Eerder zag ik zijn schilderijen in modernistische gebouwen of in een White Cube, waar het zich gezien de aard van het werk naadloos in voegde. Deze boerderij laat echter een andere kant van het werk zien: er is een bepaalde intimiteit in de presentatie die ik eerder niet opmerkte in het werk van de kunstenaar dat vrij streng over komt. Misschien dat het monnikenwerk dat hij er aan besteedt in een boerderij beter tot zijn recht komt.
De kunstenaar heeft gekozen voor diverse manieren van werken om te kijken hoe die zich tot elkaar verhouden en waar de lijn kan worden door getrokken. Mij dunkt dat hij in de breedte verder kan, want in iedere werkwijze zit wel een bepaalde kwaliteit. Een aantal verschillende werkwijzen samen versterkt elkaar. De ongecoördineerde verfdroedels die in de Leroy-achtige schilderijen zijn te vinden versterken het strenge werk dat er naast hangt en beginnen zelf te stralen. Twee strakke schilderijen op een grijs gestukte achtergrond (het lijkt wel een structuur van de kunstenaar) lijken voor de ruimte gemaakt en een doek als Pastorius is van zichzelf al dermate ontregelend dat het een eenzame plaats aan de muur met gemak aan kan. Die ontregeling zit ook in een relatief eenvoudig doek als Lucio (2015), een klein formaat met blauwe vierkante vlakken die samen gebracht zijn op een wijze die een ruimte suggereren met een zuigend centrum: in alle eenvoud prachtig!
Eerder schreef ik al over het werk van deze kunstenaar en het komt me voor dat in het nieuwe werk het kleurgebruik en vormgevoel nòg meer aan subtiliteit winnen waardoor het genoemde evenwicht in de schilderijen geen doel op zich meer is, maar een middel om een doel te bereiken.  Dat doel kunt u zelf ondergaan als u zich bloot stelt aan het werk.

P1030870

Links: City Life (2014), rechts: Land of Grey and Pink (2015)

P1030871

Een eenvoudige tekening, beginselverklaring voor een bepaalde serie stel ik me voor.

P1030872

Drie manieren om het vierkant te behandelen! Vlnr: Fertility (2014), 3 Squares (2015), Suburb (2015)

P1030873

Dit soort combinaties versterkt elkaar, links Farvela (2011), rechts Resurrection (after Goya) (2012)

P1030876

Het doek van de uitnodiging is in het echt erg goed! Re-Collection (2015)

P1030878

Maronier (2004)

P1030881

vlnr: Universe, Basement,Park, Avenue (allen 2014)

P1030882

The Voices (2012)

P1030883

Pastorius (2010)

P1030884

Lucio (2015)

P1030888

De omgeving is ook mooi voor beelden, zoals hier van Yvonne Kracht

P1030889

en hier van Ary Berkulin!

Schlessart

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s