Société und Silberkuppe

10 september 2015

Galeriebezoek hoort er bij in Berlijn en in de wat krappe vrije tijd die we hadden zijn we richting Tiergarten gegaan waar zich interessante galeries zouden bevinden. De eerste was Société waar een tentoonstelling van fotograaf Josh Kolbo onder de naam A Simulated Future Amidst Collapse. Er zit heel veel theorie achter dit werk, wat mag blijken uit een bij de tentoonstelling geleverd essay (te downloaden van de galerie-site). Ik vond de zwart-wit foto’s echter zonder tekst ook al de moeite waard. De muurwerken, ogenschijnlijk open gescheurde stukken betengel op een muur geplakt, vond ik nogal obligaat gelaagd. In sommige gevallen openbaarde zich even een verrassend beeld, maar bij nadere beschouwing bleek ook dat vrij doorzichtig en de klimtouwen die van het plafond hingen droegen  al helemaal niet bij tot het geheel. Die kleine foto’s zijn mooi en daar moest het wat mij betreft maar bij blijven!

P1030555

Onderweg zagen we het beeld “Gelandet” van Auke de Vries zich mooi tegen de lucht af steken!

P1030556

Hoe Kolbo het doet zie ik niet zo, maar het werkt mooi samen

P1030557

En bewerking met verf draagt mooi bij (alhoewel Rainer niet ver weg is)

P1030558

Hier en daar wordt het werk fraai gelaagd.

P1030559

Dit vind ik dan opeens wel pretentieus

P1030560

Je denkt dan ook aan Lisan Freijsen die het beter doet.

Dan waren we, na een kort oponthoud bij Einstein in de Kürfürstenstrasse, nog even bij galerie Silberkuppe waar de tentoonstelling Smokers, Posers & Backup Dancers van Shahryar Nashat te zien is. Vooral de video installatie intrigeerde me: hierop bezoeken Beyoncé en Jay Z de Mona Lisa. Voor de hand liggende parallellen worden getrokken tussen de beroemdheid van de zangeres en de faam  van La Gioconda. Dat de schermen verticaal staan opgesteld en het beeld ook constant in beweging is werkt voor mij prima om de onrust om een dergelijke celebrity te illustreren.

P1030565

Verticale plaatsing

P1030566

Amerika vs. Europa

In de kelder van Silberkuppe was nog wat design te zien van Janette Laverrière die me wel beviel. Het was niet allemaal even praktisch, maar het was erg goed gemaakt en mooi van vorm en kleur.

P1030567

Spiegel Het spiegelende “oog” werd rood in de flits van mijn camera.

P1030570

EX-MÊKH’s Maarten Schepers zat prima op de meubels

 

Galerie Société

Galerie Siberkuppe

Geef een reactie

