11 april 2015
Bij galerie Helder brak vanmiddag de zon door tijdens de openingstweespraak die de beide galeriehouders hielden over het werk van Bart Benschop en Thom Vink, twee kunstenaars die elkaar wonderwel aanvullen in hun onderzoek naar het hedendaags bewustzijn. Het verhaal van Frank Megens en Frey Feriyanto begon met een referentie aan het recente artikel in NRC Handelsblad over de verwoestingen in de archeologische vindplaatsen in het Midden Oosten waardoor begrip van het leven in de voorchristelijke tijd steeds minder kans krijgt zich een duidelijk beeld te vormen in het hedendaags bewustzijn. Dit was in eerste instantie een link naar het werk van Thom Vink, maar de manier waarop de nu exposerende kunstenaars beiden elementen in onze samenleving naar voren brengen geeft ook informatie over hoe onze maatschappij reilt en zeilt.
Het fotowerk van Benschop refereert aan snelheid en veelheid van informatie die tot ons komt, werk dat hij maakte met materiaal uit Japan is daarin het duidelijkst. Het werk van Vink dat incidenteel daarmee gecombineerd is zet het beeld dan in perspectief door de verstilde, naar details zoekende aard er van. Hier zie ik de parallellen tussen natuurlijke en culturele processen de kop op steken, een fascinerend verschijnsel, omdat in Vink’s werk een tweede natuur ontstaat: door mens gemaakte situaties, vormen, landschappen waarvan de zin verwijderd is waardoor ze alleen nog maar zijn: voer voor archeologen over een paar duizend jaar!