10 oktober 2014
Robbin Heyker laat nieuwe schilderijen zien in C-Space on location, een meestal ongebruikte extra ruimte van de galerie in Beijing aan de Toussaintkade waar hij gelegenheid kreeg dit werk te tonen. Het werk oogt kaal en minimaal, de schilderhandeling lijkt belangrijk, maar weinig van die handelingen beklijven. Het gebruik van kleur is beperkt: alle gebruikte verf bestaat slechts uit de primaire kleuren en groen en zwart en wit of mengingen daarvan. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld een motief dat Daan van Golden eerder van Matisse overnam, de parkiet, en dat Heyker vervolgens gebruikt om zijn handelingen te rechtvaardigen. Een ander motief is het kapsel, het lijkt een accentuering van de randen van het doek, maar tegelijkertijd ook een gestileerd kapsel. Ook hier is de handeling pregnant aanwezig, maar als camouflage voor een eerder trompe l’oeil: minitieus geschilderd crêpe-tape dat hij op zijn atelier had en waarover later kwaststreken waren geschilderd zoals nu op het doek over het tape de verf werd gekamd (waardoor de schilderijen kapseltjes zijn genoemd. De schilderijen hangen in minimaal van elkaar verschillende series aan de wand van de galerie die als echte white cube het werk nog eens echt op scherp zet. Een tentoonselling die nogal confronteerd en vragen oproept, maar is dat niet wat goede kunst doet?
Beste Kees,
Dank voor je artikel. Een kleine correctie; C-Space is gevestigd in Beijing, http://www.c-spacebeijing.com/.
Groet,
Robbin
OK Robbin, wordt aangepast!