The Loneliness of Modern Man

24 februari 2014

De tentoonstelling van Jan Wattjes bij Livingstone in Den Haag doet veel denken aan een Franse film uit de tweede helft van de veertiger jaren: de sfeer is duister, bijna monochroom en een figuur, gebogen en gekleed in een regenjas,  kijkt verlangend naar binnen bij verschillende etalages. Soms heeft hij een cigaret in de mond, soms loopt hij  nadenkend  voorbij. Je vraagt je af wat hier wordt afgebeeld: een verlangen deel uit te maken van de schildersstal van een galerie, zoals  een van de etalages wordt gekarakteriseerd? Of gaat de figuur geheel ongeinteresseerd voorbij aan een dergelijk gebeuren? Het lijkt erop dat de figuur, de schilder neem ik aan, een buitenstaander is en de manier waarop hij zichzelf weergeeft suggereert een existentiële crisis. Je vraagt je af wat hier in deze schilderijen verteld wordt. Dat neemt de kijker mee in de gesteldheid van de schilder en verhoogt de bewondering over het werk dat bepaald eenvoudig en zeer effectief is gemaakt

img_2270-int

De blik naar binnen

img_2271-int

Het voorbij gaan

img_2273-int

Een collega aan het werk?

img_2274-int

Een wand met kleine werkjes

img_2275-int

Met een zinnige vraag waarop de tentoonstelling een mooi antwoord is

img_2276-int

Daar loopt de schjilder in zijn parka

Livingstone Gallery

Een gedachte over “The Loneliness of Modern Man

  1. Pingback: Off the Wall/A Case Summary | Jegens & Tevens

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.