5 juli 2013
Na het bezoek aan het atelier van Niels Post wilde ik voor de Ostrale 2013 geopend werd nog wat de stad verkennen en onderweg schoot ik de volgende plaatjes:

Deze Teutoon lijkt wel uit de Lord of the Rings te komen, maar hij bewaakt de toegang tot het Residentzschloss

De plaatselijke kunstacademie houdt je niet voor mogelijk, dit is alleen nog maar de toegang, maar ze hebben een grote tentoonstellingsruimte en een enorme glazen koepel boven een van de ateliers.

Dan nog wat galeries: Katryn Fest bij Sybille Nutt, de bovenleidingen in Dresden worden hier wel heel grafisch gebruikt.

Galerie Baer: de Gorbatshow 3 wordt nog ingericht voor de galerieronde een dag later, maar de tentoonstelling blijkt de moeite waard.
Na een hapje eten is het op naar de Ostragehege waarnaast zich de Messe Dresden bevindt. De opening vindt plaats in Halle 4 waar ook het werk van de kandidaten voor de Cool Silicon Art Award in aparte ruimten te bewonderen is. Deze prijs heeft als doel een intensieve dialoog in het spanningsveld tussen kunst en wettenschap en techniek te initiëren.

Daan Roosegaarde, deze zomer zomergast bij de VPRO, is gekandideerd voor de Cool etc. prijs met zijn Smart Highway.

Via Lewandowski heeft een geluids installatie gemaakt met regelmatig opklinkend applaus dat hij in Dresden bij diverse gelegenheden heeft opgenomen.

Maar ik duik toch maar snel de tentoonstelling in en begin bij de Futterställen, waar hier een Kieferiaans spektakel is te zien van Jan Brokoff

Deze kinderportretten van Viktoria Graf zijn in twee lagen gemaakt: een onderschildering met op enige afstand daarvan een grafische weergave op plastic.

Bij Komplizzen van Anya jansen en Mitsy Groenendijk, waar uw correspondent zelf werk bij toont, viel galeriegenoot Margreet Bouman direct op

Boven in de Heuboden is de sfeer anders, waar in de voederstallen de ruimtes apart gecureerd zijn is dit een grote tentoonstelling van de leiding met hier werk van Simone Cametti, beschilderd groen Guatamala marmer.

Deze Israelische Jeruzalem muur van Willy Filz is hier al claustrofobisch geplaatst, het geeft maar een kleine indruk van wat het monster ter plekke veroorzaakt.

Dit doet denken aan Jochem Rotteveel, ook met tape maar 3-D, gemaakt door Manja Barthel: Nütze dein leben und sei mein.

En deze “installatie” is van Nicolai Tomalescu: de verf is vermengd met aarde en plantaardige resten.

Doordachte foto’s door de Nederlandse Lilith Love
In een apart pand waren wat videodingen en installaties geplaatst en het project van de kunstacademie, Take Seven, waar zeven kunstenaars aan deel namen:

Flowstone mind van Jeanne Maike Nienborg, een hout-harsgeur doortrok de ruimte met teksten van Gertrude Stein op de muur en de textielstroken.

Dit hoort weer bij de hoofdtentoonstelling in de Aussengelände: Schlachthaus fünf Motherfucker van Thomas O’Grady

Terug bij Komplizzen bleken we een behoorlijk publiek te hebben dat aandachtig de verschillende werken bekeek.
Met hier het verslag van Niels Post voor trendbeheer.
Goed weerzien en wat nostalgie:
http://5uur.wordpress.com/2011/07/20/ostrale-011/