Dresden, 4 juni 2013

4 juni 2013

Gisteren ben ik in Dresden aangekomen en heb direct ’s avonds een beetje rondgekeken. De stad blijkt direct erg prettig te zijn. Dresden Neustad is een soort petit Berlin met veel jonge bedrijvigheid op straat en veel betaalbare terrassen, eettentjes en in het algemeen een kleurig straatbeeld. Er staan overal verspreid veel panden leeg, maar door een levendige grafittiscene wordt het bepaald geen mortuarium. Van Olaf Mooij hoorde ik dat er een persbijeenkomst zou zijn in de Ostrale 2013 en dat leek me een mooie eerste kennismaking met de tentoonstelling en een goede gelegenheid mensen te spreken. Na een wandeling langs de Elbe, waarlangs de sporen van het opkomende water nog overal te vinden zijn, bleek het nog niet eens een zo voor de hand liggende plek: op het Messe terrein waar het gebeuren zich afspeelt en waar ook echte hallen en een grote moderne horecagelegenheid aan een kunstmatige vijver te vinden zijn staan ook twee oude gebouwen die ooit het grootste varkensslachthuis van Duitsland zijn geweest. De ruimtes bestaan uit hooizolders met gaten in de vloer waardoor de dieren beneden gevoed werden. Op de benedenverdieping werden de dieren ook geslacht en verwerkt waarna de productie naar een nabij gelegen koelhuis werd gebracht om daar op distributie te wachten. In dat koelhuis blijkt Kurt Vonnegut gevangen te hebben gezeten. Over de ervaringen daar schreef hij zijn roman Slaughterhous Five.  De slachthuizen worden nu voor de Ostrale gebruikt wat een prachtige context vormt voor de tentoonstelling. Niet al het werk kan de concurrentie met de locatie aan, maar de plek maakt de tentoonstelling heel bijzonder.

Op de persconferentie komen niet heel veel mensen af, van de mensen die er zijn is een deel kunstenaar is en naar mijn indruk is de rest niet internationaal. Er werd een verhaal gehouden over de geschiedenis van de Ostrale, dit is de zevende editie. Opvallend is het aantal sponsoren en de motivatie die zij hebben om de tentoonstelling te steunen, de educatieve elementen zijn erg belangrijk en omdat de overheid niet echt veel ondersteuning geeft zijn proberen zij dat met hun inbreng en netwerk te veranderen. Dr. Michailovski, een professor die betrokken is bij een bedrijf dat nanotechnologie toepast, wil met zijn ondersteuning die technologie een band met de maatschappij proberen te geven en zijn bedrijf heeft een prijs uitgelooft in een soort competitie bij de tentoonstelling.

Na de persconferentie bezoek ik de stad en de musea. Nergens mocht gefotografeerd worden, helaas, want in de Gemäldegalerie Alt Meister in het Zwinger (wat overigens een prachtig barokcomplex is) hangt een fantastische verzameling met vijf (!) Rembrandts, een aantal Spaanse favorieten van me, mooie tintretto’s en Titiaans en nog veel meer dat ik nog niet in het echt gezien heb. In  het Albertinum  is een heel goede tentoonstelling te zien: Die Erschütterung der Sinne, waarover later meer. De eigen collectie daar mag ook niet gemist worden en bij het eten ’s avonds had ik genoeg te vertellen!

img_8223-int

Gezicht op de Altstad langs de Elbe

img_8229-int

Yenidze, een cigarettenfabriek als een moskee met de overal aanwezige bovenleidingen

img_8240-int

Op de persconferentie lag het gereedschap al klaar.

img_8241-int

En Andrea Hilger nam resoluut het woord om de sessie te openen. Om haar heen Moritz Stange, samen met haar de Künstlerische leitung en de diverse sponsoren.

img_8249-int

De hooizolders hebben een geheel eigen karakter, prachtige ruimtes voor dit doel.

img_8272-int

Op het terrein voor de “Gelände” een klok waar de kunstenaar graag uitleg over geeft.

img_8277-int

Terug de stad in vind ik veel vrolijk stemmende grafitti.

img_8283-int

Ik merk ook dat barok ook echt Barock is!

 

imag0050-int

En ’s avonds werd op passende wijze gereflecteerd op de dag!

Ostrale 2013

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.