2 september 2012
Vandaag werd bij wijze van Finissage van de tentoonstelling “ Grosse Malerei” door de Tupajumi Foundation een FITAX 750 gehouden, een ruilbeurs voor kunstenaars en verzamelaars. Eerst moest echter de tentoonstelling bekeken worden. Deze is georganiseerd naaar aanleiding van een aantal avonden over schilderkunst in het Wilde Weten afgelopen seizoen die waren gemaakt door Marielle Buitendijk, Maartje Overmars en Marcel Swint. Hierin werden een aantal stellingnamen in de schilderkunst getoond en besproken die een aardig beeld vormden van het hedendaags aanbod op dat gebied. Datzelfde geldt dus nu ook voor de tentoonstelling in de Nieuwe Vide, bij deze wat werk dat mij aansprak:

Aldwin van de Ven

Marcel Swint

Marielle Buitendijk, met excuus voor de groothoekvervorming.

Marielle Buitendijk

Maartje Overmars

V&B, spaced out!
Vervolgens dus de FITAX, nu in Noord Holland met een publiek uit Haarlem en omgeving en daarnaast een aantal vaste gasten. Het aanbod was goed en er werd driftig geruild, het was dus weer een succes voor de Tupajumi-cowboys. Zelf was ik misschien iets te tactisch bezig en ging ik met mijn eigen werk naar huis, maar ik merk ook dat ik na vier keer te hebben deelgenomen toch kritischer wordt. Als je echter op het juiste moment de goede mensen benaderd en die waarderen je werk kan je met mooi werk naar huis gaan en bewijst het principe van de FITAX haar waarde. Daarnaast vind ik het ook sociaal een erg prettig gebeuren. Bij deze nog wat plaatjes uit Haarlem:

De aanloop in een wat afwachtende sfeer

Maartje Overmars en Joncquil (die al gescored lijkt te hebben en juist een opening achter de rug had in Haarlem)

Gijs van Noort

Ronald Ruseler en V&B

Baukje Spaltro

Er werd driftig gemeten en gehangen

Margriet Bouwman en Lenneke van der Goot

Marli Turion en ondergetekende

Berenice Staiger hield de bubbels streng in de gaten

Top&Dubio presenteerden een pendant van het werk op het Malieveld: Three Black Boots for FITAX

Jaring Dürst Britt sloot de tentoonstelling af en introduceerde de Tupajumi’s waarna Jonathan den Breejen het FITAX-principe uitlegde.

Inmiddels was het erg druk geworden en werd het behoorlijk warm

Voor dit werkje van Aquil Copier was ik net te laat

Een mooi ding van Joanneke Meester

En dit zelfportret met een tekening van Youri Lunacharski van Hans Bosman was voor Top & Dubio

De FITAX vond plaats met uitzicht op de koepelgevangenis en de St. Bavo kerk

De Nieuwe Vide zorgde voor een heerlijke maaltijdsoep wat goed viel tijdens de oplopende spanning

En op het scheiden van de markt werd toch nog gedeald waardoor o.a. Aquil Copier met deze mooie ring van Jennifer naar huis kon gaan